Design je o odlišnosti, říká autor kolekce šperků AVA Petr Novague

Zdroj: Michael Dvorak

Vytvořit zcela nový design šperků je složité, protože všechny lapidární tvary už tu podle designéra Petra Novague, autora kolekce AVA byly. Řešení proto musí být o to více sofistikované, říká v rozhovoru.

Muzikanti občas říkají, že tonů je omezené množství a zásadně novou melodii už nikdo nevymyslí. Jak je to u šperků? Jak vytvořit něco, co tu ještě nebylo?

To jste mě zaskočil, ale je to vlastně úplně přesně tak. I když musím říct, že o něco jednodušší to jako designéři máme. Máme více výrazových a technických možností, než je množství not, ale podstata je stejná. Když někdo vytváří design pro nový výrobek, má to rok od roku složitější. Produktů, které už na trhu jsou, je čím dál více a designové řešení musí být o to více sofistikované. Dříve stačilo produkt jen nějak zjednodušit, dostat se k lapidárnímu tvaru. To už dnes neplatí, v tomto ohledu se dá říct, že už všechno bylo. KIVA photography - Vladimír Kiva Novotný

Na co myslíte primárně ve vztahu k budoucímu úspěchu? Originalitu, trend…?

Ano na originalitu, možná precizněji bych to vyjádřil, že myslím na odlišnost. Jak by se mohl budoucí výrobek odlišovat. Design je totiž o odlišnosti. Další věcí je srozumitelnost. Existují různé cílové skupiny a co je srozumitelné pro jednu, nemusí být pro druhou. Design ze své podstaty počítá se sériovostí, tedy, že bude jeden výrobek na světě mnohokrát, a to je moment, kde se to celé láme. Počet kusů, doba, po kterou je produkt atraktivní, výše přidané hodnoty, estetická kvalita a mnoho dalších aspektů je třeba skloubit, aby se zmíněný úspěch dostavil.

Jak dlouho trvá práce na tvorbě šperku a jaké má fáze?

Po více jak dvaceti letech, kdy se designu věnuji, jsem došel k názoru, že ať navrhuji letadlo nebo šperk, všechno potřebuje svůj čas a ten neurčuji jenom já, ale i faktory jako prototypovací práce, testování implementace do série a mnoho dalších. To všechno nakonec udělá z každé mojí práce záležitost minimálně jednoho roku. V případě této zakázky to byl právě přesný rok.

Michael Dvorak

Čím začínáte? Jaká úvaha, nebo jaký krok je na začátku?

Dialogem s klientem. Je to velmi důležitá část, kdy se bavíme o tom, jaký má produkt cíle, kam míří. O detailech, mnohdy se jedná o velmi důvěrné informace technických možností. Potom přichází rešerše trhu.Zkoumáme, co všechno už bylo kdy vyrobeno a jak se z toho lze poučit. Většinou zjistíte, že jsou si věci velmi podobné, nebo jsou založeny na identickém principu. Pak přichází skicování, kdy hledám podstatu produktu, kolekce nebo značky. A velmi kritickou částí je překlopení myšlenky do 3D podoby. Modelování v moderních softwarech odlišuje moji generaci od té předchozí a budoucí generace budou jistě ovlivněny zase jiným technickým náskokem, třeba umělou inteligencí.

Michael Dvorak

Děláte různý design. Co vás baví na špercích?

Ano věnuji se esenciálně nejčistší podobě designu, tedy výrobkům pro sériovou výrobu. Je to velmi náročná disciplína, jejíž podstatou je vytvořit produkt s vysokou přidanou hodnotou a je jedno, zda se jedná o design letadla, motocyklu nebo právě šperku. To co mě překvapilo je to, že mě práce na této kolekci šperků absolutně pohltila. Je to velmi zajímavé téma, vlastně taková malá socha, která je součástí každodenního života. Máte ji na těle, reprezentuje vás, vypovídá o vašem vkusu. Nebylo to snadné, ale velmi mě to bavilo.

Michael Dvorak

Proč jste přijal nabídku právě od firmy LOEE?

Oslovili mě, dali jsme si schůzku a hned jsme si sedli. Tým, který tato značka má, je velmi různorodý a orientovaný na výkon. To mi vyhovuje. Jednotlivé kroky vedly k jasným rozhodnutím, scházeli jsme se nad skicami, maketami z 3D tiskárny a následně nad sérií prototypů. Zajímavé také je, že celá kolekce se bude představovat postupně, všechno má svůj řád a plán. Je to velmi sympatická značka, je to pro mě velmi příjemné, podílet se na jejím růstu.

Petr Novague

Vystudoval produktový a automobilový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.Již 20 let se mu věnuje ve všech podobách. Navrhoval například malé letadlo, obaly kosmetických přípravků či dveře bez klik. Kolekci šperků AVA vytvořil pro českou značku LOEE.

KIVA photography - Vladimír Kiva Novotný