Podle čeho vybrat správného dodavatele fotovoltaiky?

Zdroj: Shutterstock

Čím dál víc lidí uvažuje kvůli zdražení energií o pořízení vlastní střešní fotovoltaiky. Jak roste poptávka, narostl za poslední dva roky i počet instalačních firem. Ovšem když dva dělají totéž, nebývá to totéž. Jak tedy zvolit správného dodavatele? Přinášíme několik tipů, na co se při výběru zaměřit a jakým firmám se raději obloukem vyhnout.

První věcí, kterou lidé při úvaze o fotovoltaice řeší, je celkové nastavení technologie: Hodí se pro můj dům sestava s takovým nebo makovým počtem panelů? Stačí mi systém bez baterky, nebo bude potřeba energii ukládat? Pokud ano, jak velké budu potřebovat úložiště?

Na podobné otázky by měl seriózní dodavatel umět odpovědět, ovšem ne způsobem, že doporučí ideální řešení už ve druhé větě. „Návrh sestavy se vždy musí odvíjet od zastavěné plochy domu a jeho energetické náročnosti. Zásadní je i orientace střechy. Bez těchto údajů těžko někdo může odhadnout, co je pro daný dům nejlepší. Univerzální řešení bohužel neexistuje,“ upozorňuje jednatel S-Power Energies Jaroslav Šuvarský.

Chování obchodního zástupce tak napoví mnohé. Je nápomocný a umí vysvětlit rozdíly mezi několika možnostmi, nebo za každou cenu prosazuje jedinou variantu?

Dostat se do kontaktu s obchodním zástupcem je ale ve své podstatě až krok číslo dva. Krokem číslo jedna je vůbec zjistit, na jakou firmu – případně více firem – se obrátit s poptávkou. Tady pomůže internet.

Dejte na doporučení ostatních

Nejprve se koukněte na hvězdičkové hodnocení. Poté najděte link na detailnější recenze. Zajímavé je podívat se nejen na hodnocení jednotlivých zákazníků, ale i na to, jak (a jestli vůbec) firma na jednotlivé recenze reaguje. I to vám poodhalí, jak se případně budou její zástupci chovat k vám. Mimochodem, nenechte se odradit tím, když narazíte na negativní komentáře. Důležité je, jaká hodnocení převažují a jak se firma staví k případné kritice.

Vzhůru na web!

Když si takto nastavíte základní síto, brzy vám v něm zůstane několik finalistů, u kterých má smysl prozkoumat webové stránky. Pokud máte problém najít, co hledáte (třeba kontakty, ceny, fotky z realizací), je to výrazný varovný signál. Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, podívejte se také na sociální sítě – třeba Facebook nebo Youtube.

Co říkají média?

Než se rozhodnete vybrané firmy oslovit, ujistěte se, že opravdu působí ve vašem regionu a že nejsou v problémech. „Velmi dobře vás může nasměrovat, jaký obrázek má zvažovaná firma v médiích. Google má na to opět velmi užitečný nástroj. Stejně jako umožňuje vyhledávat v obrázcích, nákupech nebo mapách, můžete si kliknout i na záložku Zprávy a okamžitě máte jasno,“ radí Jaroslav Šuvarský.

Na webu Justice.cz je zase dobré zkontrolovat hospodářské výsledky. Vyplatí se nahlédnout taky na stránky ČOI – jestli náhodou váš favorit nefiguruje na černé listině.

Porovnávejte nejen cenu

Když zúžíte výběr na několik málo společností, oslovte je napřímo s konkrétní poptávkou. Kvalitní firma reaguje v řádu několika dnů. Tím se dostáváme zpět k úvodu, kdy byla řeč o tom, na co by se vás měl ptát obchodní zástupce.

Jakmile si ujasníte, které řešení by pro vás bylo vhodné, počkejte na detailní nacenění. A potom znovu srovnávejte. Ovšem jen to, co je porovnatelné. Některé firmy totiž v nabídce uvádějí například pouze cenu technologií, nikoli práce. Nabídka, která na první pohled vypadá levnější, se tak ve výsledku může nepříjemně prodražit.

V S-Power Energies vždy uvádíme kompletní cenu a tu držíme za všech podmínek. Bez ohledu na inflaci nebo jiné události klient vždy platí přesně to, na čem se při podpisu smlouvy domluvíme,“ uvádí Šuvarský.

Pozor na varovné signály

Na závěr několik věcí, které je dobré mít na paměti. S ohledem na velikost a dlouhodobost investice ideálně vsaďte na stabilní společnost s dostatečnými zkušenostmi. „Fotovoltaika má sloužit minimálně 25 let. Za tu dobu bude potřebovat aspoň občasnou údržbu a je otázkou, jestli firma, která vznikla v největším boomu před dvěma lety, tu bude i za dalších pět deset let,“ komentuje Šuvarský.

Pozor i na podezřele rychlé instalace. Současná poptávka je tak vysoká, že u kvalitních firem se na realizaci čeká – většinou 4-6 měsíců. Kratší lhůty můžou znamenat, že firma nemá dobrou reputaci.