Daniel Kurucz: Měl jsem vyhodit odborníky

Daniel Kurucz

Daniel Kurucz Zdroj: ctk

Ministr dopravy Antonín Prachař nepochopil pravidla fungování akciové společnosti. Tak si vysvětluje v pondělí odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz zdůvodnění svého „padáku“. Oficiálním důvodem je, že Kurucz s majitelem ČD, tedy s rezortem dopravy, nekomunikoval.

„Myslím si, že u pana ministra byl zásadní problém v rozlišení akciové společnosti a státní organizace. Šéfem podřízené organizace je standardně ministr a vše se mu reportuje, kdežto akciová společnost má svoji dozorčí radu a řídící výbor. Takže na některé požadavky o předložení osobních údajů zaměstnanců nebo obchodních smluv Českých drah jsem musel odpovídat negativně,“ řekl Kurucz deníku E15.

Ministr Prachař prý tlačil na odchody některých lidí ze středního managementu a žádal předložení smluv, na které se vztahuje obchodní tajemství. Obojí Kurucz odmítl. Podle něj si takové dokumenty může vyžádat pouze dozorčí rada. Jaké smlouvy ministr chtěl, Kurucz neupřesnil.

Kurucz se podle svých slov pokoušel s ministrem jednat. Říká, že na komunikaci jsou potřeba minimálně dva lidé a on se prý komunikovat od nástupu do funkce intenzivně snažil. Navrhoval i pravidelné schůzky.

E15: Ministr dopravy po vás žádal předložení některých smluv. O co konkrétně šlo?

To vám říkat nebudu. Ale byly tam i určité požadavky na personální změny, a to nikoli ve vysokém, ale středním managementu. A já si myslím, že střední management je ve výlučné pravomoci představenstva. Tito lidé by se měli hodnotit podle pracovních výkonů.

E15: Chtěl, abyste vyhazoval lidi podle stranického klíče?

Je to možné. Ale já jsem u zaměstnanců nezjišťoval, zda jsou příslušníci stran, jestli jsou ženatí nebo mají milenky. Ministr hlavně chtěl, aby tam ti lidé nebyli.

E15: A nemohl jste někomu šlápnout na kuří oko zaražením nákupu haly v Lovosicích?

Nevím. Zadal jsem v tomto případě forenzní audit, který už nemůže být vzat zpět. Nějaký výsledek se tedy určitě ukáže a další postup bude na valné hromadě. Když valná hromada konat nebude, tak bude konat sám auditor. A ukáže se, jak to opravdu je.

E15: Co čeká České dráhy v blízké budoucnosti?

Hlavně je potřeba pokračovat v tom, co jsme začali. Naplňovat strategii, řešit problém převodu nádraží a dořešit developerské projekty. A samozřejmě je velmi důležité uzavřít kolektivní smlouvu, jinak by to mohlo negativně působit na Moody’s. Já jsem rovněž varoval, že velmi negativně na Moody’s bude působit i mé odvolání.