Jaromír Hájek z LeasePlan: Míříme do nové éry mobility
Ceny ojetých dieselových aut se budou během příštích let snižovat. „Tento očekávaný vývoj se promítne i do cen operativního leasingu,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan, vedoucí firmy v oblasti správy podnikových autoparků. Automobilový byznys však podle Hájka čekají i mnohem zásadnější posuny.
Proč by zůstatkové ceny naftových aut měly klesat?
Na první pohled by se mohlo zdát, že aféra Dieselgate, která vypukla v září roku 2015, neměla na trh výraznější dopad. Podle statistik SDA zůstal loni podíl dieselových motorizací na celkových registracích nových vozů v ČR přibližně stejný jako v roce 2015, tedy zhruba 43 procent. Důležité ale je analyzovat dlouhodobé tendence.
Aféra posílila snahy o eliminaci škodlivých vlivů dieselových motorů. Výrobci musejí vozy vybavovat stále modernějšími komponenty, které mají vliv na cenu vozidel i na celkové náklady na jejich provoz. To se ná- sledně odráží na trhu ojetin. Postupně bude stále více kupců zvažovat provozní náročnost naftových motorů. Téma škodlivých aut bude navíc častěji přítomné ve veřejném prostoru. Paříž plánuje zákaz vjezdu aut do centra, velké diskuze na toto téma probíhají v Německu. Podobné plány se objeví v dalších zemích, i u nás.
V takové atmosféře nelze očekávat, že poptávka po dieselových autech poroste. Mnohem reálnější je pokles zájmu.
Jak se tyto tendence odrazí na trhu?
Zákazníci musejí počítat s tím, že se tato objektivní rizika promítnou do ceny operativního leasingu. Ta je odvislá od predikce zůstatkové ceny vozu po skončení pronájmu, který je obvykle koncipován na tři až čtyři roky. Pokud je v tomto horizontu pravděpodobný pokles cen, za které jsme schopni vozy po skončení leasingu prodat, musíme to promítnout do splátky. Předpokládám, že stejně zodpovědně budou postupovat i ostatní leasingové společnosti.
Znamená to tedy, že zákazníci by měli objednávat jiné motorizace než diesely?
Nelze to říci takto kategoricky. Stále existuje nemalá část klientů, pro které bude naftový motor ekonomicky nejvýhodnější. Týká se to zejména uživatelů jezdících dlouhé trasy, které dieselový motor méně zatěžují, a s velkým kilometrovým nájezdem, řekněme od 20 tisíc kilometrů ročně. Všichni ostatní by už ale měli opravdu uvažovat spíše o jiných možnostech.
Vidíte i další rizika, která mohou ovlivnit cenu operativního leasingu?
Vzhledem k nasycenosti trhu ojetin nelze očekávat zvyšování zůstatkových cen ani u benzinových vozů. Situaci nepomůže také předpokládané posílení koruny po zrušení intervencí. Slabá koruna totiž nahrávala autobazarům, které ve větší míře začaly prodávat tuzemská ojetá vozidla v cizině.
Budoucnost mobility v podání Tesly:
Podívejte se, jak funguje autopilot v automobilu Tesla • Tesla
Když si k tomu připočtete fakt, že v dlouhodobé perspektivě zřejmě dojde ke zvyšování úrokových sazeb, které jsou dnes na historických minimech, dospějete k názoru, že éra mimořádně levných leasingů pomalu končí.
Jak takovému vývoji hodláte čelit?
S ekonomickými zákonitostmi trhu nic nezmůžeme. Musíme ale přemýšlet, jak koncipovat své produkty, aby byly atraktivní i v nových podmínkách. Nejde jen o makroekonomický vývoj, ale také o probíhající fundamentální změny v automobilovém průmyslu.
Přichází doba chytrých aut, elektromobility, ale i sdílených služeb. Právě slovo služba je klíčové, službou se stává sama lidská mobilita. LeasePlan chce být jedním z hlavních hráčů, kteří budou nové formy mobility koncipovat.
Máme pro to všechny předpoklady: globální záběr díky svým 32 pobočkám, unikátní penzum znalostí o zákaznících, vyplývající z velikosti naší flotily, která čítá téměř 1,7 milionu vozidel, silné finanční zázemí a v neposlední řadě vysoce kvalifikované pracovníky.
Souvisí s těmito plány i nové logo, které LeasePlan nedávno představil?
Nová éra mobility vyžaduje nové přístupy a nové logo je symbolem těchto změn. Poměrně razantní inovací vizuálního stylu dáváme najevo, že LeasePlan otevírá další kapitolu svého více než 50letého úspěšného příběhu. Představení nového vizuálního stylu je jakousi předmluvou k této nové kapitole.
Mluvil jste spíše o dlouhodobých tendencích na trhu, jaké jsou ale aktuální trendy?
Pro větší firmy, které jsou naší hlavní zákaznickou skupinou, je nyní typický zájem o takzvaný fleet management, v němž leasingová společnost vedle dennodenní operativy plní roli odborného poradce. Hlavním úkolem je nalézat cesty k dalším úsporám v provozu autoparku. Zároveň sílí tlak na flexibilitu služeb.
Naší reakcí je nový produkt FlexiPlan, pomocí kterého si zákazníci mohou pronajmout vozy jen na několik měsíců, třeba v období sezonních či jednorázových zakázek. Splátka je plně garantovaná po celou dobu pronájmu a zahrnuje nejen financování vozu, ale také servis, letní i zimní pneumatiky, pojištění, asistenční služby a všechny povinné platby.
Velký potenciál pro operativní leasing vězí v kategorii malých firem a živnostníků. Té nabízíme produkt LeasePlan Go. Jeho hlavním prodejním kanálem je e-shop, v němž si podnikatelé mohou vybrat a objednat vůz i balíčky souvisejících služeb.