Nový airbus dorazil k prvnímu zákazníkovi, pozmění dosavadní fungování letecké dopravy

Airbus A321neo

Airbus A321neo Zdroj: AIRBUS

Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A320neo
Devítitisící vyrobený Airbus, A321 pro aerolinky VietJet
Airbus A320
10 Fotogalerie

Generace Airbusu A321 s přídomkem „neo“ doputovala k prvnímu zákazníkovi. Stroj, který stojí na základě modelu A320 nabídne svým majitelům vlastnosti, které značně změní svět letecké dopravy. S tím počítá také aerolinka Virgin America, která si nový Airbus jako první převzala. 

Airbus řady A320 patří mezi takzvaná úzkotrupá letadla s jednou uličkou mezi sedadly. Ta byla původně určena pro lety na krátké tratě v rámci jednoho kontinentu. Nová generace tohoto stroje však umožní mnohem širší využití.

Hlavní změnou je především nasazení nových motorů s větším průměrem dmychadla. To stroji zajišťuje nižší spotřebu a s tím související delší dolet. Označení neo totiž výrobce pro nový model nezvolil náhodou, jedná se o zkratku „new engine option,“ tedy nová varianta motoru. První zákazník si na nový stroj vybral motory LEAP od společnosti CFM, v nabídce jsou ještě pohonné jednotky Pratt & Whitney PW1000G. Ty oproti minulé generaci dokáží uspořit až 15 procent paliva.

O další úsporu se starají upravené konce křídel, takzvané sharklety. Díky veškerým úpravám činí dolet stroje v základní verzi 6500 kilometrů, což je o 550 km více, než dokázala minulá generace. A321neo se však bude dodávat také ve verzi s přídavnými nádržemi, což letadlu umožní překonat vzdálenost 7400 kilometrů.

Nový model tak bude možné nasazovat také na delších trasách, zvládne totiž bez větších potíží překonat například Atlantický oceán. Stroj pro 240 pasažérů tak budou moci využívat například nízkonákladové společnosti nebo aerolinky při letech na menší letiště, kam by se velké letadlo nevyplatilo vyslat.

Celkem má Airbus na model A321neo, jehož cena začíná na 120 milionech eur (3,2 miliardy korun), 1385 objednávek, více než dvojnásobek zákazníků však sahá po kratší verzi A320neo. Nejméně objednávek má výrobce na model A319neo, celkem 55.

Konkurence však Airbusu roste v podobě nového Boeingu 737. Nejprodávanější dopravní letadlo, které ponese označení MAX, se k zákazníkům dostane již letos.

Stejně jako Airbus bude americký stroj vybavený novými motory a upravenými křídly, ztrácí oproti němu však v kapacitě. Do nejdelšího Boeingu 737-9 MAX se vejde 220 pasažérů, proto plánuje společnost ze Seattlu vyvinout ještě delší model.

Na výzvy doby reaguje také pražské letiště. Podívejte se jak:

Video placeholder

Letiště Václava Havla • Jiří Liebreich, Jan Pavec