Leoš Novotný: Peníze na expanzi Leo Expressu máme připravené

Majiitel Leo Expressu Leoš Novotný

Majiitel Leo Expressu Leoš Novotný Zdroj: Anna Vackova/E15

Majitel Leo Expressu Leoš Novotný spuštěním slevové akce právě rozjel další kolo cenového souboje na trati Praha–Ostrava. Přesto je přesvědčen, že nedotované vlaky mohou vydělávat. A to v tuzemsku i zahraničí, kde se jeho firma porozhlíží.

E15: Jak se daří finančně vašim vlakům na trati Praha– –Ostrava? Je možné tam vůbec někdy udělat zisk?

Loni v prosinci jsme po několika měsících vyjednávání takzvaně refinancovali. To znamená, že jsem přesvědčil všechny naše banky, že my za Leo Express jsme splnili plán na sto procent. Plán byl minus třicet milionů korun a výsledek byl v uvozovkách jen minus devatenáct milionů korun, což je na první rok tak mohutného start-upu výborný výsledek. A letos plánujeme zisk padesát milionů korun. A přitom to jediné, co nemůžu ovlivnit, jsou ceny, za které jezdí monopolní státní dráhy.

E15: Hovoří se ale o tom, že svých pět souprav přesunete jinam. Je to jedna z možností? Nejčastěji se skloňuje rychlík Košičan.

Naopak. Český provoz jsme loňským refinancováním finančně stabilizovali a jsme připraveni růst. Máme přichystaných devatenáct milionů eur z pražské burzy (dluhopisy vydané v prosinci 2012 – pozn. aut.) a k tomu předschválených třicet milionů eur dluhového financování – tedy celkových 49 milionů eur na investice do růstu na nové trhy.

E15: Je tím novým trhem Slovensko? A jezdil by tam Leo Express ve vlastní režii, nebo by jen pronajal Slovákům soupravy?

Trasa do Košic je jednou z komerčně nejzajímavějších, které v regionu střední Evropy vidíme. Vlak na 700 kilometrů dlouhé trase skvěle využije svoje úsporné efekty a rychlost proti autobusům a autům na dálnicích. Obecně platí, že jezdíme bez dotací na vlastní komerční riziko, a spolupráce se slovenským partnerem jsou spekulace, které nemůžu potvrdit.

E15: Jak daleko jste s s plány na vstup na polský trh?

Nastal tam dobrý posun. Čekáme už přes půl roku na takzvané Open Access Decision, tedy povolení k provozu na komerčních linkách. Skvělou zprávou přitom je, že nově přede dvěma týdny bylo UTK (Drážní úřad – pozn. aut. ) oznámeno, že samotné Polské dráhy PKP budou na komerčních trasách žádat o stejné povolení. To znamená, že UTK bude muset taková povolení skutečně vydávat. Máme na Polsko dohodnuté financování s tamní polskou bankou a těšíme se, až budeme moci projekt spustit jako první soukromý dopravce v Polsku.

E15: Co říkáte rozhodnutí rezortu dopravy, které fakticky poslalo liberalizaci dotované železnice k ledu?

To snad nepotřebuje komentář. Jediné štěstí je, že já od založení Leo Express říkám: dotace jsou pokřivenost, dlouhodobě neudržitelné. Nechci, aby Leo Express byl firmou závislou na dotacích a pracuju na takových projektech, které jsou ziskové bez státních dotací.