Lidé více chápou, že strava je klíčová pro zdraví domácích mazlíčků, říká Martin Pučálka

Majitel výrobce krmiv Brit a Marp Martin Pučálka

Majitel výrobce krmiv Brit a Marp Martin Pučálka Zdroj: archiv E15

Majitel výrobce krmiv Brit a Marp Martin Pučálka
2
Fotogalerie

Tržby výrobců krmiv pro domácí zvířata soustavně rostou a pandemie je ještě zvýšila o desítky procent. Lidé se stále více zajímají o to, čím psy a kočky krmí. „Pokud chci koupit skutečně kvalitní krmivo, neměl bych je vybírat v supermarketu, ale svěřit se do rukou prodejců, kteří se zaměřují na kvalitní a přírodní krmiva a dokážou poradit, co by mohlo fungovat,“ říká majitel výrobce krmiv Marp Martin Pučálka.

V době covidové karantény si lidé začali ve větší míře pořizovat zvířecí společníky. Projevil se tento trend na zvýšení poptávky?

Zvýšená poptávka především po krmivech byla enormní. Uzavření obchodů na začátku první vlny u nás vedlo k přehlcení expedice nárazovým zvýšením objednávek o více než sto procent a každý ve firmě, kdo mohl být ve skladu, pomáhal s expedicí. 

Můžete z pohledu tržeb porovnat dobu před covidovými opatřeními a po nich?

Takové porovnání není úplně objektivní, protože v posledních letech rosteme hezkým tempem tak či tak. Pro nás to není úplně o tom, že se lidé více přesunuli do online prostoru, kde většinově působíme, ale především o značce. Naši značku si zákazník přesunem na internet nekoupí, musíme mu ji představit, a pak teprve dojde na nákup.

Největší výhodou bylo, že lidé byli více připojeni k internetu, trávili tam více času, a tudíž měli výrazně vyšší šanci se o našich značkách dozvědět. My jsme každopádně v roce 2020 rostli o skoro třicet procent, což bylo více než v minulých letech, takže nás celá ta situace po obchodní stránce ovlivnila pozitivně. 

Jak hodnotíte uplynulý rok?

Pro nás byl úspěšný. Navíc nás výrazný růst donutil optimalizovat řadu procesů, takže jsme se jako firma posunuli o značný kus dopředu. I díky tomu zvládáme další silný rok poměrně slušně.

Trh s krmivy se více posunul do online prostředí, pracujete na inovacích svého webu? 

Máme několik webových prezentací, což v praktické rovině znamená, že stále některou z nich řešíme nebo inovujeme. Loni jsme vytvořili úplně nové webové prezentace hlavních značek. Nyní chystáme drobné úpravy i na našem e-shopu a v příštím roce plánujeme vytvořit úplně novou korporátní prezentaci. Pokud firma myslí online působení vážně, musí skutečně vše vylepšovat kontinuálně, protože online prostor je velmi dynamický a je nutné reagovat na požadavky zákazníků

Jak jsou na tom elektronické prodeje v porovnání s tradičními obchody?

V rámci našeho segmentu především přírodních krmiv pro psy a kočky hrál internet vždy hlavní roli. A to především z toho důvodu, že internetové obchody dokážou nabízet výrazně širší sortiment. Až s nástupem nákupů na internetu se i v rámci Česka začala nabízet výrazně kvalitnější krmiva, než která byla dostupná v tradičních obchodech. Proto byl pro nás internet hlavním kanálem i před covidem a tak to zůstává. Na druhé straně pozorujeme výrazně vyšší poptávku po našich značkách i z řad majitelů tradičních prodejen, protože i tam zákazníci začali naše značky vyžadovat. I tak ale platí, že online roste rychleji než tradiční kanály. 

O jaké produkty je největší zájem?

Největší objemy u nás tvoří granule, ale nejrychlejší nárůsty za poslední dva roky mají především konzervy a jinak balená mokrá krmiva. Zájem je ale prakticky o všechno. Hodně rychle rostoucí částí trhu jsou i pamlsky pro psy a další psí sortiment, jako jsou obojky, vodítka, pelíšky, čisticí prostředky a podobně.

Naší výhodou je to, že se zaměřujeme pouze na kvalitní produkty, takže zákazník u nás začne nakupovat nejdříve granule, což je nejběžnější cesta k nám, a postupně začne kupovat další sortiment, když je s granulemi spokojen. Naší hlavní zásadou je, že vyrábíme a prodáváme jen takové produkty, které dáváme našim psům. 

Jak se vyvíjí poptávka v cizině, rozšiřujete export například do Asie?

Ostatní země v EU se vyvíjejí velmi podobně, takže i zde poptávka roste. V poslední době hodně rosteme ve Skandinávii a také v pobaltských zemích. Co se týká zemí mimo unii, export produktů živočišného původu je často velmi složitý a zdlouhavý, ale máme distributory například v Jižní Koreji a v Hongkongu. 

Uvažujete o rozšíření výroby nebo ji už rozšiřujete?

Při těchto nárůstech musíme výrobu rozšiřovat prakticky stále. Rozšiřujeme také portfolio výrobků. V těchto dnech uvedeme na trh dvě nové receptury granulí pro kočky a ještě do konce roku novou řadu konzerv pro kočky. V letošním roce jsme přidali několik druhů doplňků stravy, takže se rozšiřujeme stále. 

Mění se trendy ve vývoji krmiv?

Trendy se mírně mění pořád. Lidé stále více chápou, že strava má klíčový vliv na zdraví jejich domácích mazlíčků, a více vyhledávají kvalitní a přírodní značky, které dnes přinášejí nejlepší možnou výživu. 

Čím tedy mají chovatelé svá zvířata krmit?

Otázka, čím krmit, je trochu složitější, než aby se dala odpovědět ve zkratce. Obecně platí, že krmivo by mělo obsahovat dostatek masa, ideálně by nemělo mít obiloviny nebo lepek a výrobce by měl jasně deklarovat, že nepoužívá umělé konzervanty. Pokud chci koupit psovi nebo kočce skutečně kvalitní krmivo, neměl bych je vybírat v supermarketu, měl bych se svěřit do rukou prodejců, kteří se na kvalitní a přírodní krmiva zaměřují a dokážou poradit, co by mohlo fungovat.