Marek Vítek: Metropol v prvním roce utrží víc než TV Barrandov

Marek Vítek

Marek Vítek Zdroj: E15 Anna Vackova

Ještě na počátku roku to vypadalo, že televizní trh malým projektům nepřeje. V lednu skončila i přes silné zázemí J&T zpravodajská televize Z1, v dubnu ji pak následovala Public TV. Zvrátit skóre se od května snaží relaunchovaná Metropol TV, jejíž většinový podíl koupil uhlobaron a miliardář Luboš Měkota.

Nyní, po čtyřech měsících fungování, vidí její manažerský tým situaci optimisticky. „V letošním roce budeme mít větší příjmy z reklamy, než měla v prvním roce vysílání TV Barrandov,“ věří výkonný ředitel Metropol TV Marek Vítek.

* E15: Od pondělí 15. srpna vysíláte v třetím multiplexu Českých Radiokomunikací. Proč jste vlastně odešli ze 4. digitální sítě Telefóniky?

Protože jsme po dvou měsících vysílání zjistili, že pokrytí 4. multiplexu není úplně kompatibilní s mapami, které nám Telefónica poskytla. Předchozí pokrytí Prahy pro nás nebylo dostačující. Za druhé zde byla nabídka radiokomunikací, s nimiž jsme se dohodli na přijatelných podmínkách. A za třetí se nyní dostaneme i do valné části středních Čech, takže od září začneme obchodovat i tuto oblast.

* E15: Zvýšili jste sice terestrické pokrytí Prahy a Středočeského kraje, zároveň se vám zvedly náklady za vysílání na asi deset milionů korun ročně a odešli jste z Brna, Ostravy, Plzně. Není to škoda? Ptám se proto, že mnohé mediální agentury požadují u média takzvaný celostátní zásah. To pražská televize těžko splní.

Takovou obchodní zkušenost jsme neudělali. Nemáme žádného klienta z Ostravy nebo Brna. Z Plzně máme jedině Plzeňský Prazdroj. Obchodně to tedy pro nás ztráta není. S mediálními agenturami se teprve chystáme jednat, takže jejich reakci na tento přesun neznáme.

* E15: Chystáte se rozšířit i do dalších regionů České republiky?

Ne. Zatím se chceme pevně usadit v Praze a středních Čechách. Až zhodnotíme roční fungování Metropol TV, pak teprve můžeme přemýšlet o dalších oblastech, například jižních nebo západních Čechách.

* E15: Na kolik let jste se upsali ČRa a který její produkt jste koupili?

Podepsali jsme smlouvu na produkt Gold na jeden rok.

* E15: Kolik lidí nyní vlastně terestricky pokrýváte? A kabelem?

Radiokomunikace nám v terestrice garantují pokrytí dvou milionů lidí, kteří jsou Metropol TV schopni naladit v zásadě na jakoukoli anténu. Plus jsme celostátně v O2TV, která má 120 tisíc přípojek, a v pražské a kladenské UPC. To představuje dalších sto tisíc přípojek. Samozřejmě se tato čísla trochu překrývají.

* E15: Koho vnímáte jako konkurenta? Které televizi byste chtěli ubrat diváky?

Metropol TV je televize, na kterou se v určitých časech dívají jednotlivé cílové skupiny. Dopoledne mámy, od 11 do 13 hodin senioři a v podvečer zájemci o lifestyle. Od září pak chystáme oborové magazíny (reality, školství), jež bude moderovat Martin Severa. Klienti je po nás chtějí po krachu Z1 a Public TV. Jednáme s městskými částmi o speciálních magazínech. V Praze 6 jsme už vyhráli tendr, před uzavřením dohody jsme s Prahou 12. Obecně cílíme na jednotlivé skupiny a Pražáky, kteří chtějí vědět, co se děje v jejich městě. To jim žádná celoplošná televize nepřinese. Metropol TV jim nabízí alternativu, ale nejde cíleně proti nějaké velké televizi.

* E15: Jak jste vyjmenovával stávající nebo chystané pořady, nezažádáte si o změnu licence? V té stávající máte přece napsáno „obecně informační kanál“.

V nejbližší době se chystáme požádat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o lokální digitální licenci DVB-T pro pozemní vysílání. Již nebudeme úzce definovaný info kanál, chtěli bychom popis rozšířit.

* E15: Pražský a středočeský mediální trh je velmi zaplněný. Čím chcete zaujmout?

Jsme jediná televize, která vysílá hlavně v Praze. Metropol TV je pro inzerenty, jimž se nevyplatí inzerovat v celoplošných televizích. Například pro obchodní centrum Palladium nemá cenu být na Nově, zato my jim umožníme televizní inzerci za snesitelných podmínek.

* E15: V Praze již ale jedna televize pohořela, TV Praha.

My jsme si to vyhodnotili tak, že TV Praha byla sice regionální televize, ale snažila se chovat jako celoplošná. To znamená, že měla akvizici, vysílala seriály, béčkové filmy. Program byl nákladný, pouze se nešířil celoplošně.

* E15: Po krachu Z1 a Public TV se mělo za to, že pro malé televize je trh spíše uzavřen. Jaké poučení jste si z těchto dvou případů odnesli?

Případ Z1 nás poučil o tom, že je dobré kontrolovat každou korunu, která plyne do projektu. Z Public TV jsme si vzali poučení, že je dobré mít přehledné programové schéma.

* E15: Zdeňku Šámalovi se povedlo stlačit měsíční náklady Z1 až na 13–15 milionů korun. Jste ještě níže?

O hodně níže.

* E15: Pojďme se podívat na obchodní stránku televize. Jak se vám daří prodávat reklamu?

První čtyři měsíce vysílání nás přesvědčily o tom, že jdeme správným směrem. Máme příjmy jak z inzerce, tak i teleshoppingu, máme přímé klienty na product placement. V září uděláme kolečko po mediálních agenturách a uvidíme, jak velký je zájem o spolupráci s námi.

* E15: Takže to chcete stihnout ještě před tím, než Nova a Prima zveřejní obchodní podmínky pro rok 2011?

Ano. Rádi bychom stihli ještě předvánoční inzertní trh.

* E15: Jak velké jsou měsíční prodané objemy a jak se toto číslo mění?

Čísla sdělíme na konci roku. Již nyní můžeme říci, že letos budeme mít vyšší příjmy, než měla v prvním roce vysílání TV Barrandov. Meziměsíčně rosteme o statisíce korun.

Marek VítekMarek Vítek|E15 Anna Vackova

* E15: Metropol TV není v peoplemetrovém šetření. Jak vlastně zadavatele a mediální agentury přesvědčujete, když nemáte po ruce čísla o sledovanosti?

Chceme se dohodnout s mediálním zastupitelstvím Atmedia. Již jsme od nich obdrželi nabídku na průběžné měření sledovanosti. Máme i vlastní průzkumy, díky kterým víme, jaká cílová skupina si daný pořad našla a kde je třeba naopak marketingově přitvrdit.

* E15: Jakou roli u vás hraje teleshopping, sponzoring, popřípadě product placement?

Jsou velmi významné. Všechny tři obchodní kanály tvoří 70 procent celkových příjmů. To je mnohem více než u ostatních televizí. Například placené rozhovory ve studiu využívají firmy, které doposud neměly spot. Takže jsou to úplně nové peníze na televizním trhu.

* E15: Jak hodnotíte novelu zákona o České televizi a televizním vysílání, která přesune část reklamy z ČT na komerční stanice?

Je to další krok, jenž povede k diverzifikaci televizního trhu. Pro malé televize je to samozřejmě dobrá zpráva. Sice se část těchto peněz „přelije“ i do druhých a třetích kanálů Novy nebo Primy, část budgetu ale přistane i v malých stanicích.

* E15: Vaše pásmové ceny se pohybují od 300 do 4500 korun, čímž jste ještě pod TV Barrandov. Které firmy typově si vaši reklamu kupují?

Menší a střední. Ty, které nejsou zastupované mediálními agenturami. Většinou jde o služby.

* E15: Největší kabelový operátor UPC ČR vám od začátku vypíná reklamu s poukazem na to, že licence mluví hlavně o obecně informačním programu. Již jste se nějak dohodli?

Jednáme o tom.

* E15: Stále platí, že návratnost investice vašeho většinového majitele Luboše Měkoty ve výši dejme tomu do 100 milionů je v roce 2017?

Ano. Byznys plán máme naplánovaný po měsících až do roku 2017, zatím ho držíme.

* E15: Jak jste vlastně pana Měkotu získali?

Investora jsme hledali poměrně krátce. Letos v lednu jsme s dalším spolumajitelem Metropol TV, Jiřím Němečkem, došli k závěru, že mít kabelovou televizi, která bude fungovat jako informační kanál a bude z valné části placená magistrátem, nemá smysl. Zájem projevili tři investoři. Luboš Měkota nás však hned od začátku bral jako partnery a projektu věřil. Jednání s ním byla nejpřímější, nejrychlejší a nejpříjemnější.

* E15: Můžete ty zbylé dva investory trochu přiblížit?

Jednalo se o české podnikatele, jeden z nich podniká v oblasti médií.

* E15: Jakým způsobem se pan Měkota podílí na řízení stanice? Při našem posledním setkání jste mi říkal, že aktivně jednou za týden jezdí na porady a zajímá se o strategii.

Pravidelně mu každý týden podáváme reporty. Intenzivně se o nás zajímá, má připomínky k programu. A vyjadřuje se i k chystané kampani, přispívá částí kreativity, kterou si nevynucuje, a může být přehlasován naším kreativním oddělením. Některé plány ale zarazil, například noční lechtivý pořad.

* E15: Poslední velkou personální akvizicí bylo přijetí Zdeňka Šámala na post programového ředitele. Je váš vrcholný management kompletní, nebo váš tým posílí o další jméno?

Ne, vrcholný tým je kompletní. Lidé se mění spíše na redaktorských pozicích, přišel k nám Vojta Lavička z Gipsy.cz nebo již zmiňovaný Martin Severa. Posílíme i obchodní oddělení, od září o dva pracovníky. Celkem u nás pracuje asi 60 lidí včetně externistů.

Marek Vítek (38)

Studoval na filozofické fakultě v Olomouci. V médiích pracuje od roku 1991. Začínal jako reportér v týdeníku Reflex a v Českém deníku. V letech 1994 až 1998 byl redaktorem televize Nova. Poté odešel do ČT, kde se stal vedoucím oddělení reportážních pořadů redakce publicistiky. V roce 2004 spolu s kolegou Radanem Špronglem a za podpory investora Newton Holding zakládal produkční společnost A-News. Ta v loňském roce stála spolu s 11 TV Production u zrodu pražské televize Metropol TV. Letos do projektu vstoupil miliardář Luboš Měkota. Marek Vítek obdržel několik novinářských a televizních cen, je nositelem Řádu Zlaté lípy ministryně obrany České republiky.

Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě v kategorii zpravodajství.