Mzdová horečka a plná zaměstnanost je historií, říká šéf headhunterské společnosti HR Partners

Philippe Riboton, šéf HR Partners

Philippe Riboton, šéf HR Partners Zdroj: Tomáš Krist

Období téměř plné zaměstnanosti, růstu mezd a zavedených jistot je pryč, otevírá se doba velké nejistoty. „Ale každé období nejistoty je zároveň i obdobím pro nové příležitosti. Pomáhá nám to myslet mimo zavedené postupy, být více kreativní,“ říká Philippe Riboton, šéf společnosti HR Partners, která se zaměřuje na obsazování topmanažerských postů.

Jaké největší změny čekají nyní trh práce v České republice?

Dny plné zaměstnanosti jsou pryč. Na českém trhu budeme svědky opravdové strukturální nezaměstnanosti. Mzdová horečka posledních let je už nyní historií. Odměny budou pravděpodobně nějakou dobu stagnovat. Některé specifické obory jako hotely, letecké společnosti, turismus, prodeje aut či luxusní zboží budou na nějaký čas velmi zasaženy a nevrátí se do podoby před koronavirem.

Home office se stane novým pravidlem pro miliony zaměstnanců a práce v kanceláři zůstane spíše výjimkou. Videokonference budou pro lidi novým způsobem, jak komunikovat a pracovat, hlavně ve službách a v B2B byznysu.

Záleží na dalším ekonomickém vývoji, ale lze očekávat větší poptávku po takzvaných krizových manažerech?

Nemyslím si, že tato situace vytvoří větší poptávku po krizových manažerech. Nicméně každý seniorní šéf, ať už finanční ředitel, nebo personální, si bude muset osvojit znalosti krizového managementu. Jinými slovy: my všichni se staneme svým způsobem krizovými manažery.

Vidíte už nyní nějaký pokles poptávky v oblasti nabírání manažerů?

Zamrznutí náboru je novým jevem v mnoha mezinárodních společnostech, což v následujících měsících náš obor celkem citelně zasáhne. Naše společnost nicméně operuje ve specifickém segmentu trhu a soustředíme se pouze na seniorní manažery a předávání nejvyšší pozice ve firmách. Očekávám, že tento trh bude zasažen méně než ten všeobecný.

Lze srovnat nynější krizi s tou v roce 2008 a vzít si z toho nějaké ponaučení?

Rok 2008 byl krizí finanční. Tato, vedle té zdravotní samozřejmě, je krizí důvěry. Lidé se bojí o své zdraví, o svoji budoucnost. Všechno, co si mysleli, že je bezpečné a jasné, je nyní nejisté.

Tato krize je pro naši generaci zcela nová a nemáme pro ni žádné srovnání. Otevírá období úplné nejistoty. Ale každé období nejistoty je zároveň i obdobím pro nové příležitosti. Pomáhá nám to myslet mimo zavedené postupy, být více kreativní. Nutí nás to znovu objevit sami sebe.