Umělá inteligence zvedne telefon hned, nečekáte na volného operátora, říká expert Juraj Rosa

Juraj Rosa

Juraj Rosa Zdroj: profimedia.cz

Juraj Rosa
Juraj Rosa
Juraj Rosa
Juraj Rosa
Juraj Rosa
7 Fotogalerie

Umělou inteligenci, která ze zvuku strojů odhalí jejich závady, tvoří jakýsi pomyslný tým mnoha „posluchačů“. Každý z nich zvuk analyzuje z jiného pohledu. Dohromady firmám ušetří díky včasnému odhalení závad spoustu peněz. „Nedokážeme zpětně přesně říct, podle čeho se umělá inteligence rozhodla signalizovat závadu stroje. Bylo by dobré, abychom tomu do detailu rozuměli, ale někdy si můžeme říct, že sice nevíme, jak se stroje rozhodují, ale funguje to, tak tomu budeme důvěřovat,“ říká expert na umělou inteligenci a generální ředitel společnosti GoodAI Applied Juraj Rosa.

Společnost GoodAI pracuje na vývoji obecné umělé inteligence. Její sestra GoodAI Applied pak přenáší výsledky tohoto výzkumu do konkrétních aplikací. Co z vývoje obecné inteligence jste už uplatnili v praxi?

Mezi oběma týmy se neustále přenášejí znalosti a zkušenosti. Jeden z posledních příkladů takového přenosu byl projekt analýzy zvuku. Ze zvuku bylo nutné identifikovat problémy mechanických částí strojů. Vadný stroj má různé typy projevů, které se navzájem prolínají. Mohou to být nadměrné vibrace, snížený výkon nebo také pozměněný zvuk provozu. Než se jako inženýr pustíte do hloubkových testů zařízení, protože chcete zjistit, jestli s ním něco není, je výhodnější vyzkoušet jednodušší postupy. Třeba analyzovat zvuk. Zaposloucháte se do zvuku stroje a snažíte se najít chybu, která se ve zvuku může projevovat a není viditelná pouhým okem nebo na základě povrchních testů.

Servisní technik bude napříště chodit kolem výrobní linky s mikrofonem a nahrávat její zvuky?

Může si vzít jen mobilní telefon, kde má nainstalovanou aplikaci, která komunikuje s umělou inteligencí. Nahraje přes mobil zvuk a na displeji se mu zobrazí, jestli je ve stroji závada. Dosud servis funguje na základě plánů údržby. Technici musejí po předem stanovené době stroj rozebrat a prohlédnout. Náš systém obrací údržbu naruby. Můžete mít mikrofony nainstalované přímo na zařízeních, aby ho poslouchaly 24 hodin denně. Jakmile se začne objevovat náznak problémů, pošle umělá inteligence signál do centrály. Vyslaný servisní technik problém potvrdí a může se naplánovat oprava.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!