V Česku se bude vyrábět nejmodernější turbovrtulový motor pro obchodní a všeobecné letectví

Norman Baker

Norman Baker Zdroj: GE Aviation

Premiant Advanced Turboprop. Tento motor je dvakrát silnější než motor předchozí řady H. S výkonem 1 240 koňských sil na hřídeli sníží spotřebu až o dvacet procent a zvýší výkon za letu o deset proent oproti konkurenčním výrobkům.
Srdce pro Cessnu. Nový turbovrtulový motor GE Advanced Turboprop bude pohánět letouny budoucnosti Cessna Denali
GE Aviation Czech (bývalá Walter Engines)
4
Fotogalerie

GE Aviation Czech zmodernizovala výrobu společnosti Walter Engines a na základě tradičního motoru Walter M601 vyvinula novou produktovou řadu H, prozrazuje prezident a výkonný ředitel GE Aviation Czech Norman Ernest Baker III. „Výsledkem je podpis smlouvy s vládou ČR z loňského října a vývoj úplně nového motoru Advanced Turboprop, který je dvakrát silnější než motor předchozí řady H,“ doplňuje.

Investiční smlouva o výstavbě nové centrály turbovrtulových motorů GE v ČR byla podepsána loni v říjnu, mluvit se o ní začalo zkraje roku 2016. Kolik vlastně zabrala příprava vstupu GE Aviation do Česka?

Projekt, který odstartoval podpisem smlouvy s vládou na podzim 2016, není první aktivitou společnosti General Electric, divize GE Aviation, v České republice. Působíme zde již od roku 2007 – naším cílem bylo vstoupit na rychle rostoucí trh turbovrtulových motorů pro malá letadla. Hledali jsme vhodné podmínky a našli jsme je v Česku. Kompletně jsme zmodernizovali výrobu společnosti Walter Engines a na základě tradičního motoru Walter M601 jsme vyvinuli novou produktovou řadu H: celkem jsme do tohoto projektu investovali více než 100 milionů dolarů.

Tím jsme vstoupili na trh a získali cenné zkušenosti a mohli expandovat. A výsledek je nakonec právě podpis zmíněné smlouvy a vývoj úplně nového motoru Advanced Turboprop (ATP), který je dvakrát silnější než motor předchozí řady H. S výkonem 1 240 koňských sil na hřídeli sníží spotřebu až o dvacet procent a zvýší výkon za letu o deset procent oproti konkurenčním výrobkům.

Společnost GE Aviation se zavázala rozjet výrobu do roku 2022. Ve zprávě, kterou vydala vláda, není uvedeno kde – můžete to sdělit?

Momentálně intenzivně pracujeme na výběru lokality. Nová centrála pro vývoj a výrobu musí být v dobré návaznosti na současný, už vybudovaný, ekosystém dodavatelů a stávající infrastrukturu. Předpokládáme, že finální výběr oznámíme ve druhé polovině roku. Mohu ale prozradit, že hledáme v okolí Prahy.

Video: Krátce o Letišti Václava Havla

Video placeholde
Letiště Václava Havla • Jiří Liebreich, Jan Pavec

Je reálné rozjet výrobu do pěti let?

Celý projekt je velice ambiciózní, což se týká i časového plánu. Počítáme s tím, že plán naplníme. Základní kámen nové centrály by měl být položen v roce 2018.

Co se vlastně bude v ČR vyrábět?

Nejmodernější turbovrtulový motor pro obchodní a všeobecné letectví. Je třeba zdůraznit, že se jedná o unikátní projekt a velký přínos pro český letecký průmysl. Používáme nejmodernější technologie – motor, který tu vyvíjíme a budeme vyrábět, bude obsahovat 35 procent dílů vyrobených aditivními výrobními postupy, tedy takzvaným 3D tiskem. 855 dílů redukujeme pouze na 12! To je v letectví revoluční novinka.

Kdo bude hlavním odběratelem nových typů moderních leteckých motorů, máte představu, kolik výroby bude směřovat na ten či onen trh?

Motor vyrábíme na míru zcela novému letounu Cessna Denali od společnosti Textron Aviation. Jedná se o letadlo, které je ve své třídě rovněž revoluční – nabídne nejnovější avioniku a luxusní interiér. Bude se používat k obchodním účelům a přepravě na vzdálenosti do 3 tisíc kilometrů. Maximální letová rychlost letounu je 519 kilometrů za hodinu.

Počítá se se vznikem centra pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů, kde bude a kdo v něm bude pracovat?

Ano, na nové lokalitě najdete vše dohromady – od vývoje přes testování právě po výrobu a servis. Navazujeme na produkci v pražských Letňanech, kde v současnosti zajišťujeme všechny tyto úkony pro turbovrtulové motory GE řady H. ATP projekt vytvoří celkem 500 pracovních příležitostí. 150 zaměstnanců jsme již loni nabrali, většinu do oddělení vývoje a technologie.

Letos plánujeme zaměstnat 130 osob, zejména do oddělení výroby, to u nás znamená kvalifikované pracovníky včetně vysoce specializovaných pozic, jako jsou testovací a certifikační inženýři. Zároveň zde budeme i nadále investovat do vývoje nových technologií, použitelných v letectví a kosmonautice.

Projekt nového turbovrtulového motoru GE Aviation v číslech

500 nových pracovních příležitostí, vysoce kvalifikovaná práce

Rok 2022: plánované zahájení výroby

400 ATP motorů bude vyrobeno každý rok

5 států na světě vyvíjí, vyrábí a vyváží letecké motory, ČR je jedním z nich

Příslibem je i vytvoření 500 nových pracovních míst. Jaký by měl být zhruba poměr českých pracovníků?

Práce v letectví vyžaduje vysokou expertní znalost. Obsadit 500 pracovních míst včetně specializovaných odborníků pouze českými pracovníky není jednoduché. Primárně se pokoušíme hledat české zaměstnance, nicméně tam, kde to není možné, cílíme i na pracovní trh Evropy, případně celého světa. V současné době je v GE Aviation Czech zastoupeno 17 národností a v minulém roce třicet procent náboru do oddělení vývoje představovali cizinci.

Jakou máte zkušenost s českým trhem práce – mnoho firem si stěžuje ne nedostatek dostatečně kvalifikovaného personálu…

To můžeme potvrdit, i my čelíme dané situaci na lokálním trhu práce. Nicméně těžíme z toho, že můžeme kandidátům nabídnout zajímavou práci v letectví, která postihuje celý životní cyklus leteckého motoru: Od vývoje, přes výrobu komponentů po montáž a zkušebny, a to jak pro motory nové, tak pro generální opravy a servis. Dále můžeme nabídnout vysoce konkurenční benefity a firemní kulturu, stejně jako atraktivní lokalitu Prahy a stabilitu globálně působící americké firmy.

Nespoléháme jen na boj o už hotové lidi – naopak se podílíme na výchově talentů a zaměřujeme se na efektivní přenos znalostí. V roce 2015 jsme podepsali memorandum o spolupráci s místní ČVUT, čímž jsme ještě více zintenzivnili naši spolupráci se školami. Naši odborníci spolupracují s profesory a studenty ČVUT a mentorují diplomové práce. Pět procent našich zaměstnanců představují absolventi, velkou část z nich tvoří studenti a studentky ČVUT. Takto vysokého čísla se nám daří dosáhnout díky extrémní flexibilitě pracovní doby.

Projekt vstupu GE Aviation označuje většina expertů za projekt s vysokou přidanou hodnotou – v čem ji vidíte vy sami?

Česká republika se stává jedním z pěti států na celém světě, které jsou schopny vyvíjet, vyrábět a exportovat letecké motory. Už to je ohromná devíza. Zároveň se ČR stala centrálou pro turbovrtulové motory GE včetně motoru ATP obsahující nejmodernější technologie – 35 procent dílů bude vyráběných metodou 3D tisku. A v neposlední řadě bude projekt ohromnou příležitostí pro chytré a šikovné místní lidi, kterým projekt přinese unikátní zkušenosti a otevře dveře do světa.

Norman Ernest Baker III.

Vystudoval strojírenství a letecké technologie na texaské univerzitě LeTourneau a také manažerský program na univerzitě Friends v americkém Kansasu. Má neocenitelné zkušenosti na poli projektového řízení a obchodního a všeobecného letectví. Některé z nich načerpal, už když pracoval jako obchodní pilot a letový instruktor. 14 let pracoval v Cessna Aircraft Company na nejrůznějších pozicích, od manažera produktové řady, po vedoucí pozice v oblasti vývoje, prodeje, marketingu a služeb zákazníkům.

V roce 2010 začal pracovat v GE jako ředitel divize GE Aviation Systems. Na této pozici zodpovídal za globální správu dat dopravních produktů a služeb. O tři roky později se stal prezidentem v Taleris JV, dceřiné společnosti GE Aviation a Accenture. Taleris JV poskytovala leteckým dopravcům z celého světa služby zaměřené na předvídání a předcházení provozním poruchám.

Od října 2015 je Norman Baker prezidentem a jednatelem v GE Aviation Czech. Zodpovídá za divizi turbovrtulových motorů v rámci GE Business and General Aviation (Obchodní a všeobecné letectví).