Pražské podzemí ožívá. Metro D může být mnohem delší, do tunelů zamíří vlaky i auta

Železniční stanice Praha-Veleslavín

Železniční stanice Praha-Veleslavín Zdroj: SŽDC

Metro D, vizualizace stanice Nemocnice Krč
Vizualizace železniční stanice Praha-Bubny
Připravovaná železniční stanice Praha-Dejvice
4
Fotogalerie

Metropole začíná po více než 43 letech stavět novou linku metra, do pohybu se po desítkách roků přešlapování dalo také budování tratě na letiště. Jen z městského silničního okruhu je stále pouze polookruh a na tom se zřejmě hned tak mnoho nezmění.

Stavba metra linky D začala. První stanice povedou z Pankráce na Olbrachtovu. Náklady na tuto část trasy dosahují zhruba 14,5 miliar­dy korun a práce potrvají devadesát měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na nynější stejnojmennou stanici na lince C a město v ní očekává více než 120 tisíc cestujících denně.

Na tuto stavební část, která byla zahájena letos v dubnu, poté naváže úsek na Nové Dvory a jako poslední vznikne úsek do Písnice. Náklady by měly být při započtení inflace celkem 52,09 miliardy korun.

Pražské plány ale jdou za dosud zveřejněné údaje ještě mnohem dál. Marek Zděradička je zástupce ředitele Institutu plánování a rozvoje města pro odbornou činnost. V kanceláři má na stěně velkou mapu, kde je zobrazena dopravní Praha budoucnosti. Není to tvrdá realita. Praha je na ní pouze taková, jak si ji dnešní reprezentace v ideálních podmínkách představuje. Ale protože ideální podmínky neexistují, spousta věcí se ještě změní a některé už dokonce neplatí ani dnes. Nicméně pro hrubou představu o pražské budoucnosti není srozumitelnějšího materiálu.

Metro D, vizualizace stanice Nemocnice KrčMetro D, vizualizace stanice Nemocnice Krč

Zřejmé je, že s metrem D jsou ještě velké plány. Nemá končit na náměstí Míru, ale přes hlavní nádraží pokračovat až na náměstí Republiky a výhledově může dojet dál na Žižkov. „Metro koncipujeme tak, aby poslední stanice byla otevřena dalšímu rozvoji. Na modelech se ukázalo, že teprve prodloužením až na náměstí Republiky se trasa plně zatraktivní,“ říká Marek Zděradička.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!