Akcionáři Embraeru schválili prodej divize americkému Boeingu, dohoda může změnit celý tržní segment

Embraer E195 E2, letadlo, které je pro Boeing z nabídky brazilského výrobce nejatraktivnější

Embraer E195 E2, letadlo, které je pro Boeing z nabídky brazilského výrobce nejatraktivnější Zdroj: Embraer

Embraer E195 E2
Embraer
Airbus A220
Airbus A220
5
Fotogalerie

Akcionáři brazilského výrobce letadel Embraer schválili dohodu o prodeji 80procentního podílu v divizi komerčních letadel americké firmě Boeing. Dohoda je jednou z největších změn na globálním leteckém trhu za desítky let a mohla by přetvořit trh s letadly do 150 sedadel, informovala agentura Reuters.

Dnešní valné hromady se zúčastnili akcionáři, kteří drží ve firmě podíl zhruba 67 procent. Pro dohodu se jich vyslovilo 96,8 procenta, uvedla firma. Transakci ještě musí schválit antimonopolní úřady po celém světě. Boeing a Embraer doufají, že se jim podaří dokončit dohodu ještě v letošním roce.

Boeing předložil nabídku na převzetí divize loni v létě po podobné dohodě mezi evropským výrobcem letadel Airbus a kanadským Bombardierem, díky které získá Airbus většinový podíl ve výrobě letadel CSeries. Ty jsou přímými konkurenty letadlům Embraeru.

Boeing podle dohody zaplatí za převzetí kontroly nad nejziskovější divizí Embraeru 4,2 miliardy dolarů (95 miliard korun). Dohoda zajistí brazilské firmě hotovost nutnou pro její přežití.

Schůzka akcionářů se měla uskutečnit už v pátek, byla však zrušena soudem na žádost odborového svazu zastupujícího část zaměstnanců Embraeru. Ti jsou proti dohodě, částečně kvůli obavám, že Boeing po spojení sníží počet zaměstnanců. Právní zásahy na poslední chvíli jsou v Brazílii běžné a Embraeru se už podařilo zrušit několik příkazů, které dočasně dohodu blokovaly.

Kritici uvádějí, že Embraer bude kvůli dohodě slabší a finančně závislý na svých dvou zbývajících divizích - tedy na divizi výroby menších a na firemní klientelu zaměřených tryskových letadel, a na obranné divizi. Obě divize v minulém čtvrtletí vykázaly ztrátu.

Dohodu již schválila brazilská vláda, která má jinak právo veta u důležitých firemních rozhodnutích Embraeru. Ten byl až do privatizace v 90. letech státní firmou.

Embraer a Bombardier jsou hlavními konkurenty na trhu letadel s kapacitou 70 až 130 míst a Embraer je třetím největším výrobce komerčních letadel na světě za Boeingem a Airbusem. Obě dohody, tedy mezi Airbusem a Bombardier a mezi Boeingem a Embraerem, představují největší změnu na globálním leteckém trhu za desítky let. Znamenají vznik nového duopolu, tedy situace, kdy na trhu existují dvě dominantní firmy s většinovým podílem na odbytu. Zavedení západní výrobci letadel díky nim výrazně posilují své postavení vůči novým hráčům na trhu, jako je například Čína, upozorňují analytici.

Akcionáři dnes také schválili společný podnik Embraeru a Boeingu, který má uvést na trh nové vojenské nákladní letadlo Embraer KC-390. Embraer bude mít v novém podniku podíl 51 procent, ponechá si duševní vlastnictví nového letadla a doufá, že Boeing mu pomůže získat zákazníky ze Spojených států.