Do Maďarska přijíždějí jako turisté – za levnými zuby

Maďarské zubní turistika

Maďarské zubní turistika Zdroj: Kolaz E15

V odvětví maďarského cestovního ruchu se stále častěji objevují agentury jako Dental Tourism, Dental Trips nebo Dental Holidays. Jak napovídá název, jde o firmy, které zubním lékařům shánějí po Evropě zákazníky. Vozí je pak například do Mosonmagyaróváru na západních hranicích, ale také třeba do lázeňského městečka Tapolca na severovýchodě. Maďarsko tak převzalo od Mexika vedoucí místo světového žebříčku cílových zemí stomatologické turistiky.

„Cizinci jsou strašně omezení, ani nevědí, jaký rozdíl je mezi zubním implantátem, korunkou nebo můstkem, dívají se jen na ceny. A ty jsou u nás nízké, to je fakt,“ tvrdí Katalin, pracovnice malé agentury, jež tento byznys provozuje. Nepřeje si však zveřejnit příjmení, z čehož lze usuzovat, že firma by se nerada dostala do zorného pole finančního úřadu.

Kupříkladu společnost Dentourist uvádí v internetovém ceníku, že implantát s desetiletou garancí vyjde na 585 eur (14 600 korun), porcelánová korunka či můstek na 395 eur, trhání zubů stojí čtyřicet eur, bělení 85 eur, zatímco konzultace a rentgen jsou zdarma.

„Nábor se dělá převážně přes internet. Přesněji – potenciální klient se informuje na internetu, vzápětí bývá zvykem zorganizovat konzultace buď v Maďarsku, nebo v bydlišti zájemce, v našem případě hlavně ve Velké Británii,“ vysvětluje Katalin.

Klienti agentury, která dostává od zubařů provizi, nechávají prý v Maďarsku čtyři až pět tisíc eur a v průměru v zemi stráví týden až deset dní. Katalin tvrdí, že „mimozubařský“ program organizuje nezištně, bez příplatků, a to i pro rodinné příslušníky, kteří pacienta provázejí do Budapešti nebo jiných míst.

Podle Spolku maďarských zubařských ambulancí přijelo loni kvůli zubům sedmdesát tisíc cizinců. Jednatel jedné z nejznámějších firem v oboru, Zubařského střediska Vital Europe, Gábor Szakonyi tvrdí, že ve světovém měřítku připadá na Maďarsko dvacet procent lidí, kteří hledají pomoc zubaře v zahraničí. „V Evropě je maďarský podíl dokonce dvojnásobný. Obecně lze říci, že zahraniční pacienti ušetří polovinu nákladů,“ tvrdí Szakonyi.

Za lékařské služby turisté utrácejí 65 až 70 miliard forintů ročně, za jiné, například hotelové, restaurační a podobné služby, třináct až šestnáct miliard forintů. Zubařské ambulance se zahraniční klientelou musí vzhledem ke konkurenci dbát na marketing. Až čtvrtinu příjmů vynaloží na reklamu ve světě.

Země chrupu zaslíbená

- průzkum Googlu ve 38 zemích ukázal, že při hledání zahraničního zubaře lidé na Maďarsko kliknou 1,13milionkrát ročně
- zastoupení zubařských turistů v Maďarsku podle země původu (v procentech): Britové 30, Irové 20, Francouzi 15, Rakušané 15, Skandinávci 10, Italové 5, další 5 - „evropské“ cíle stomatologické turistiky (včetně Turecka v procentech): Maďarsko 42, Polsko 33, Turecko 6, Bulharsko 3, Španělsko 3, jiné 13 Pramen nol.hu