Finové marně hledají cvičná letadla, do českého Zlinu se piloti nevejdou

Letouny z otrokovické firmy Zlin Aircraft

Letouny z otrokovické firmy Zlin Aircraft Zdroj: Zlin Aircraft

Letouny z otrokovické firmy Zlin Aircraft
Německý výcvikový letoun z firmy Grob Aircraft
finský výcvikový letoun Valmet L-70 Vinka
3
Fotogalerie
Finské ministerstvo obrany muselo zrušit plány na obnovu zastaralé flotily letadel pro základní výcvik armádních pilotů. Žádný z nabízených strojů se Finům totiž nehodil. Buď se jim nezdála cena, nebo jako v případě českého modelu od Zlinu Aircraft velikost kabiny.

Německý stroj z dílen společnosti Grob Aircraft podle serveru Defensenews.com u Finů neprošel, protože byl právě moc drahý.

Otrokovický Zlin nejprve vypadal, že by požadavky armády mohl splňovat. Jenže to padlo ve chvíli, kdy se do něj finští piloti pokusili nasoukat. „Nevešli by se do něj, to letadlo je příliš malé,“ citoval server šéfa pro veřejné zakázky finských vzdušných sil Kariho Renka.

Ostatní výrobci – americký Beechcraft, korejský Korea Aerospace Industries, švýcarský Pilatus Aircraft a Pacific Aerospace z Nového Zélandu – se raději stáhli z výběrového řízení poté, co vyšlo najevo, že jejich turbovrtulové modely nepasují do cenových představ Finů.

Defensenews.com připomíná, že Finsko je zemí, která má 1340 kilometrů dlouhou hranicí s Ruskem a zároveň není v NATO. Pro základní výcvik vojenských pilotů nyní provozuje flotilu 28 finských strojů Valmet Vinka z roku 1980.