Francouzský výrobce luxusních příborů míří do Asie

Společnost Christofle, která v 19. století dodávala stolní náčiní císaři Napoleonovi III. a dnes zásobuje Elysejský palác, se začala orientovat na export do Asie, aby přežila. Kromě příborů nabízí i nábytek a šperky.

Příbory Christofle se vyrábějí v závodě v Yainvillu v Normandii na západě Francie, který má asi 200 zaměstnanců. „Je to značka známá po celém světě, pěkný luxusní výrobek,“ zdůrazňuje Jean-François Bultey, jenž u Christofla pracuje už 30 let.

Od poloviny 19. století, kdy firmu založil Charles Christofle, je základním materiálem stříbro. Jeho příbory si tehdy objednávaly četné královské dvory a Christofle byl rovněž pověřen realizací soch na střeše pařížské Opery v roce 1868 a chrámu Notre-Dame de la Garde v Marseille.

Firma zažívala vzestupy i pády. Po tučných 80. letech prožívala těžké období. Dnes podnik znovu nabyl na dynamičnosti, ujišťuje jeho generální ředitel Thierry Oriez. Musel se však přizpůsobit době, protože příbory už se tak dobře neprodávají. V 80. letech se jich denně vyrábělo téměř 20 tisíc, zatímco dnes je to desetina. Zaměstnanci se museli naučit přecházet na jiné produkty.

„Značka dříve spočívala na jídelních soupravách zejména pro novomanžele,“ říká Oriez. Dnes však novomanželé po stříbrných příborech už tolik netouží a navíc se tyto kousky předávají v rodinách z generace na generaci.

Rozšíření nabídky a směr Asie

Christofle se tedy snaží posílit své mezinárodní pozice. Francie dnes tvoří jen čtvrtinu jeho odbytiště. V rychle se rozvíjejících zemích je po příborech poptávka. Generální ředitel se zmiňuje o četných objednávkách asijských paláců. Christofle dokonce vyrábí hůlky, aby tak reagoval na potřeby kontinentu.

Christofle, který o svých financích diskrétně mlčí, svou výrobu rozšířil. Příbory dnes tvoří jen polovinu jeho obratu. Vyrábí dárkové předměty, rámečky na fotografie či záložky a přikládá stále více významu dekoracím a nábytku. Spolupracuje s předními návrháři, jak je Francouz Ora-Ito či Egypťan Karím Rašíd.

Především se však zaměřuje na výrobu šperků z masivního stříbra. Poslední reklamní kampaň byla zasvěcena právě šperkům. Na rozdíl od jiných předmětů se vyrábějí v Itálii. „Značka made in France je pro nás zásadní, ale nemáme žádný problém s tím, abychom se obrátili jinam, jestliže to tam umějí lépe, jako je tomu u šperků,“ říká Thierry Oriez.

Rodina Christoflů je dnes ve firmě minoritním vlastníkem: má necelých deset procent podílu. Kapitál je v rukou skupiny Chahloub z Blízkého východu, švýcarského fondu a banky.