Hodnota deseti nejcennějších evropských značek se proti loňsku zvýšila o 11,6 procenta na více než 232 miliard eur. Nejvýrazněji si polepšil švýcarský potravinářský a nápojový gigant Nestlé o 29,9 procenta na 25,4 miliardy eur. Následuje německá chemická společnost BASF s růstem hodnoty značky o 17,6 procenta a německá automobilka Daimler, jejíž značka si proti loňsku polepšila si o 15,4 procenta.
Studie ukázala, že letos v Evropě nejvýrazněji vzrostla hodnota značek spjatých s luxusním zbožím. Zvýšení o 17,6 procenta bylo skoro dvojnásobné proti průměrnému růstu 8,9 procenta. Nadprůměrně stoupla i hodnota značek finančních služeb, u spotřebního zboží stoupla o 10,2 procenta. Maloobchodní značky posílily svou hodnotu o 6,4 procenta a telekomunikace o 5,4 procenta.
Ředitel vídeňského institutu Gerhard Hrebicek řekl, že zatímco Evropa je „kontinentem spotřebního zboží“, Severní Amerika je silná v IT a v technologiích a hodnota 69,7 miliardy eur, dělá z Applu nejcennější značku světa. Asie je silná ve finančních službách. Hrebicek připomněl, že Evropa má dvojnásobek značek co Severní Amerika, jejíž značky ale zase vykazují dvakrát větší hodnotu než ty evropské.
Studie zkoumala také vliv značek na místní ekonomiky. Z hlediska poměru hodnoty značky k hrubému domácímu produktu do příslušných ekonomik nejvýrazněji promlouvají značkové firmy ve Finsku, Švýcarsku, Lucembursku, Švédsku, Dánsku a Rakousku. Institut zkoumal více než 3000 značkových firem ve 24 zemích a 16 průmyslových odvětvích a jejich hodnota porovnával se značkami v Americe a Asii.
Nejcennější značky v Evropě (v miliardách eur)
1. LVHM 31,699
2. Vodafone 28,505
3. InBev 25,481
4. Nestlé 25,418
5. Unilever 24,344
6. Telefónica 23,384
7. Daimler 19,552
8. Deutsche Telekom 18,102
9. BASF 17,884
10. SAB Miller 17,764
Zdroj: Evropský institut pro výzkum značek, studie eurobrand2011
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.