Prověrka „on-line platforem“, tedy právě vyhledávačů, sociálních médií, obchodů s aplikacemi a podobně má také zjistit, jak tyto služby pracují s daty, která jim lidé poskytují. Prověřeny mají být i vztahy mezi nimi navzájem, vztahy s dodavateli či prosazování vlastních služeb na úkor konkurence nad rámec pravidel hospodářské soutěže.
Komise už v dubnu začala prověřovat právě firmu Google, a to kvůli jejímu možnému zneužívání dominantního postavení na trhu. Google podle komise ve výsledcích internetového vyhledávání systematicky zvýhodňoval vlastní produkt umožňující srovnávání nákupních nabídek. Google obvinění odmítl.
Přezkum směrnice o audiovizuálních službách
Evropská strategie pro digitální trh je ale výrazně širší než jen prověřování obchodních praktik velkých internetových hráčů. Komise také slibuje přezkoumat a změnit stávající audiovizuální mediální rámec tak, aby podle ní odpovídal 21. století. Chce zjistit, jak případně stávající pravidla, tedy směrnici o audiovizuálních službách, přizpůsobit nové situaci.
Dalším tématem je snaha co nejlépe bojovat s nedovoleným obsahem na internetu. Komise se chce také zabývat otázkou posílení bezpečnosti ochrany osobních dat a navrhne firmám partnerství v kybernetické bezpečnosti. Přístup spotřebitelů i firem na evropský trh by měla zlepšit nová pravidla umožňující snazší přeshraniční internetové nákupy zboží i služeb, komise už dnes začala v této oblasti zjišťovat přesnou situaci. Sjednotit by se tak měla pravidla ochrany spotřebitele při on-line nákupech, pravidla by měla být rychleji prosaditelná.
Lepší přeshraniční využívání internetových služeb
Spolu s „účinnějším a cenově přijatelnějším doručováním zásilek“, což je další z bodů strategie, by se mělo zlepšit přeshraniční využívání nabídky internetových služeb v jiných členských zemích EU. Souvisejícím bodem by měl být konec bezdůvodného zeměpisného blokování známého jako „geoblocking“, kdy prodejci uživatelům internetu z jiných zemí brání v přístupu na stránky či je přesměrují na stránky zpět do jejich země, třeba s vyššími cenami.
Podstatnou součástí záměru je také „modernější, evropštější autorské právo“. Ještě do konce roku chce komise předložit legislativní návrhy, jejichž cílem bude sblížení systémů autorských práv, a tedy širší internetový přístup k dílům v celé EU. Komise má také v plánu přepracovat evropská telekomunikační pravidla. To zahrnuje účinnější koordinaci spektra, společná kritéria pro jeho přidělování v jednotlivých zemích, lepší podmínky pro investice do vysokorychlostního širokopásmového připojení i rovná pravidla pro tradiční i nové účastníky trhu.