Podle Les Echos by Peking k protiopatření mohl přistoupit na základě přezkoumání stížnosti jedné čínské automobilky, která se cítí dovozem luxusních aut z Evropy poškozena.
Cla na luxusní vozy by zasáhla zejména německé automobilky Mercedes-Benz a BMW, jejichž automobily jsou v Číně mezi bohatými vrstvami velmi populární. Zatímco ale cla na víno by poškodila hlavně jihoevropské země, které požadovaly cla na čínské panely, sankce na dovoz aut by zasáhla Německo, které naopak proti zásahu vůči Číně vystupovalo.
Evropská komise v úterý rozhodla, že uvalí na čínské solární panely cla v počáteční výši 11,8 procenta. Pokud se Brusel a Peking do dvou měsíců nedohodnou na řešení sporu, clo se v srpnu v průměru zvýší až na 47,6 procenta. Čína ve středu zareagovala zahájením antidumpingového a antisubvenčního vyšetřování dovozu vín z EU.
Čína je největším výrobcem solárních panelů na světě. EU ji obviňuje, že na evropském trhu prodává tyto panely pod výrobními náklady, aby vytlačila konkurenci. Evropa je největším trhem solárních panelů na světě a cla by mohla závažně podkopat její vlastní snahy o levnější obnovitelnou energii.