„První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zvýšilo rychlost,“ uvedl v prohlášení francouzský úřad BEA. Přesný průběh osudného letu dál sestavuje.
Druhá černá skříňka, která byla objevena v troskách ve čtvrtek, zaznamenává letové parametry, jako je výška letu či rychlost stroje. Krátce po neštěstí 24. března se už našla první černá skříňka. Ta zaznamenává rozhovory mezi piloty, komunikaci s leteckými dispečery a veškeré další zvuky v kabině.
Germanwings o nemoci věděly
Analýza první skříňky ukázala, že pád letounu typu A320 společnosti Germanwings nejspíš způsobil druhý pilot. Nevpustil podle francouzské prokuratury kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo pravděpodobné psychické problémy 27letého druhého pilota Andrease Lubitze, který se asi rozhodl k sebevraždě a přitom zabít ostatních 149 osob na palubě letounu.
Aerolinky se dosud hájily tvrzením, že Lubitz prošel všemi zdravotními testy. Deník Die Welt přinesl informaci, že Lubitz měl v pilotní licenci záznam o prodělaných depresích. Letečtí lékaři tak měli během pravidelných prohlídek věnovat zvýšenou pozornost jeho psychickému stavu. Poslední prohlídku ve zdravotním středisku aerolinek v Mnichově Lubitz naposledy absolvoval loni v létě, zda se lékaři věnovali i jeho duševnímu zdraví, není jasné.
Letoun typu A320 dceřiné společnosti německé Lufthansy vzlétl 24. března dopoledne z Barcelony a mířil do Düsseldorfu. Na palubě byl hlavní pilot, kopilot, čtyři letušky a 144 cestujících, především ze Španělska a Německa. Bylo mezi nimi například 16 gymnazistů z města Haltern am See a jejich dvě učitelky.
V kokpitu nejméně ve dvou
Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení všem leteckým přepravcům.
Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.
Podívejte se, jak fungují dveře pilotní kabiny