Pilot před nárazem zrychloval, ukázala druhá černá skříňka | E15.cz

Pilot před nárazem zrychloval, ukázala druhá černá skříňka

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Druhý pilot havarovaného airbusu ve francouzských Alpách zvyšoval rychlost stroje poté, co letadlo navedl směrem k zemi. Uvedli to francouzští vyšetřovatelé analyzující druhou černou skříňku. Podle nich to potvrzuje jeho úmysl nechat letoun se 150 lidmi na palubě zřítit.

„První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zvýšilo rychlost,“ uvedl v prohlášení francouzský úřad BEA. Přesný průběh osudného letu dál sestavuje.

Druhá černá skříňka, která byla objevena v troskách ve čtvrtek, zaznamenává letové parametry, jako je výška letu či rychlost stroje. Krátce po neštěstí 24. března se už našla první černá skříňka. Ta zaznamenává rozhovory mezi piloty, komunikaci s leteckými dispečery a veškeré další zvuky v kabině.

Germanwings o nemoci věděly

Analýza první skříňky ukázala, že pád letounu typu A320 společnosti Germanwings nejspíš způsobil druhý pilot. Nevpustil podle francouzské prokuratury kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo pravděpodobné psychické problémy 27letého druhého pilota Andrease Lubitze, který se asi rozhodl k sebevraždě a přitom zabít ostatních 149 osob na palubě letounu.

Aerolinky se dosud hájily tvrzením, že Lubitz prošel všemi zdravotními testy. Deník Die Welt přinesl informaci, že Lubitz měl v pilotní licenci záznam o prodělaných depresích. Letečtí lékaři tak měli během pravidelných prohlídek věnovat zvýšenou pozornost jeho psychickému stavu. Poslední prohlídku ve zdravotním středisku aerolinek v Mnichově Lubitz naposledy absolvoval loni v létě, zda se lékaři věnovali i jeho duševnímu zdraví, není jasné.

Letoun typu A320 dceřiné společnosti německé Lufthansy vzlétl 24. března dopoledne z Barcelony a mířil do Düsseldorfu. Na palubě byl hlavní pilot, kopilot, čtyři letušky a 144 cestujících, především ze Španělska a Německa. Bylo mezi nimi například 16 gymnazistů z města Haltern am See a jejich dvě učitelky.

V kokpitu nejméně ve dvou

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení všem leteckým přepravcům.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Podívejte se, jak fungují dveře pilotní kabiny

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.