Po záhadně zmizelém malajsijském letadle už pátrá 25 zemí

Indonéští piloti pátrají po zmizelém malajsijském letadle

Indonéští piloti pátrají po zmizelém malajsijském letadle Zdroj: CTK/AP

Do pátrání po malajsijském letadle, které před týdnem zmizelo cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, je zapojeno už 25 zemí. Oznámil to dnes malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein. Malajsie požádala o pomoc hlavně státy ležící podél obou vzdušných koridorů, které jsou považovány za možné trasy dalšího letu stroje po odpojení přístrojů.

Malajsie prý požádala o další satelitní data Spojené státy, Čínu nebo Francii. Ministr potvrdil, že vyšetřovatelé prohledávají domy obou pilotů letadla a prověřují i technický personál, který v poslední době mohl s Boeingem 777 firmy Malaysia Airlines přijít do styku. Pilot a kopilot zmizelého stroje podle něj nežádali, aby byli společně zařazeni na příslušný let MH 370.

Prověřování cestujících a posádky zmizelého letadla i pozemního personálu potvrdil i malajsijský policejní šéf Khalid Abu Bakar. Podle něj policie nyní oficiálně vyšetřuje zmizení boeingu jako únos, sabotáž a terorismus. Zároveň uvedl, že policie dosud neobdržela od všech zemí požadované údaje o pasažérech. Z dosud získaných informací prý ale nevyplynulo nic podezřelého.

S vyšetřováním pomůžou experti z Francie

Francouzské ministerstvo dopravy oznámilo, že posílá do Kuala Lumpuru tři experty z Vyšetřovacího a analytického úřadu pro bezpečnost v civilní letecké dopravě (BEA). Francouzští specialisté spolu s americkými kolegy z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) také v pondělí nabídnou malajsijským úřadům pomoc při vyhodnocování dostupných údajů a organizaci pátrání po zmizelém letadle.

K nejnovější žádosti o pomoc a k intenzivnějšímu prověřování údajů o 239 osobách na palubě zmizelého letadla vedlo Malajsii zjištění, že stroj někdo přinutil změnit směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. Podle Husseina byl systém ACARS v letadle odpojen před posledním radiovým kontaktem mezi strojem a střediskem pozemní kontroly.

Premiér Malajsie Najib Razak (uprostřed), malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein (vlevo)Premiér Malajsie Najib Razak (uprostřed), malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein (vlevo) | CTK/APPremiér Malajsie Najib Razak (uprostřed), vlevo od něj malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein (foto: ČTK/AP)

Vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že od poslední známé radarové pozice nad Jihočínským mořem letěl Boeing 777 ještě dalších sedm hodin, podle všeho západním směrem. Podle šéfa malajsijského Úřadu pro civilní letectví je možné, že se letadlo nacházelo na zemi v době, kdy z něj byly vyslány poslední zachycené satelitní signály.

Mezi oslovenými zeměmi jsou Kazachstán, Turkmenistán, Pákistán, Indie a Barma, dále pak Austrálie a Francie. Agentura DPA v této souvislosti zmínila domněnku, že Francie byla možná oslovena kvůli svým zkušenostem z pátrání po letadle společnosti Air France, které se v roce 2009 zřítilo nad Atlantským oceánem a jehož vrak byl objeven až po dvou letech.