Po záhadně zmizelém malajsijském letadle už pátrá 25 zemí

Malajsie prý požádala o další satelitní data Spojené státy, Čínu nebo Francii. Ministr potvrdil, že vyšetřovatelé prohledávají domy obou pilotů letadla a prověřují i technický personál, který v poslední době mohl s Boeingem 777 firmy Malaysia Airlines přijít do styku. Pilot a kopilot zmizelého stroje podle něj nežádali, aby byli společně zařazeni na příslušný let MH 370.
Prověřování cestujících a posádky zmizelého letadla i pozemního personálu potvrdil i malajsijský policejní šéf Khalid Abu Bakar. Podle něj policie nyní oficiálně vyšetřuje zmizení boeingu jako únos, sabotáž a terorismus. Zároveň uvedl, že policie dosud neobdržela od všech zemí požadované údaje o pasažérech. Z dosud získaných informací prý ale nevyplynulo nic podezřelého.
S vyšetřováním pomůžou experti z Francie
Francouzské ministerstvo dopravy oznámilo, že posílá do Kuala Lumpuru tři experty z Vyšetřovacího a analytického úřadu pro bezpečnost v civilní letecké dopravě (BEA). Francouzští specialisté spolu s americkými kolegy z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) také v pondělí nabídnou malajsijským úřadům pomoc při vyhodnocování dostupných údajů a organizaci pátrání po zmizelém letadle.
K nejnovější žádosti o pomoc a k intenzivnějšímu prověřování údajů o 239 osobách na palubě zmizelého letadla vedlo Malajsii zjištění, že stroj někdo přinutil změnit směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. Podle Husseina byl systém ACARS v letadle odpojen před posledním radiovým kontaktem mezi strojem a střediskem pozemní kontroly.
Vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že od poslední známé radarové pozice nad Jihočínským mořem letěl Boeing 777 ještě dalších sedm hodin, podle všeho západním směrem. Podle šéfa malajsijského Úřadu pro civilní letectví je možné, že se letadlo nacházelo na zemi v době, kdy z něj byly vyslány poslední zachycené satelitní signály.
Mezi oslovenými zeměmi jsou Kazachstán, Turkmenistán, Pákistán, Indie a Barma, dále pak Austrálie a Francie. Agentura DPA v této souvislosti zmínila domněnku, že Francie byla možná oslovena kvůli svým zkušenostem z pátrání po letadle společnosti Air France, které se v roce 2009 zřítilo nad Atlantským oceánem a jehož vrak byl objeven až po dvou letech.