Poláci to stihli: dálnice na Berlín otevřela „za pět dvanáct“

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: autostrada-a2.pl

Sice na ní chybí benzínky, protihlukové stěny a ploty pro ochranu zvěře, ale dá se po ní jezdit – Poláci v noci na dnešek otevřeli poslední chybějící úsek dálnice mezi Lodží a Varšavou, která Polsko spojí s Německem a západní Evropou. Polsko tak dálnici A2 stihlo otevřít jen několik hodin před hvizdem píšťalky, který v pátek zahájí mistrovství Evropy ve fotbale.

Ještě ve středu ráno nebylo jasné, zda se úsek mezi Lodží a Varšavou před vypuknutím fotbalového mistrovství Evropy stihne otevřít. Pokládání asfaltu skončilo v noci z pondělí na úterý, ještě ve středu se malovaly pruhy a stavěly značky a svodidla, píše na svém serveru deník Rzeczpospolita. Poláci svou dálnici otevírají doslova „za pět dvanáct“. Úplně přesně: první auto po ní projelo ve středu ve 23:20, píše server.

Odborník na dopravu Adrian Furgalski na internetovém portálu deníku Rzeczpospolita ale připomněl, že dálnice ve skutečnosti úplně hotová není a aby se po ní mohlo jezdit už v současném stavu, bylo třeba přijmout zvláštní zákon snižující požadavky na to, co všechno má splňovat. „Po skončení šampionátu bude silnice uzavíraná, aby se dokončily stavební práce,“ řekl Furgalski. U dálnice ještě chybí třeba protihlukové stěny nebo čerpací stanice. Na jednom z úseků je v dvacetikilometrové délce rychlost omezená na 100 kilometrů za hodinu, protože kolem komunikace ještě nejsou sítě, které zabraňují tomu, aby se na ni dostala zvířata.

Dálnici stavěla česká firma

Jako poslední skončily stavební práce na dvacetikilometrovém úseku v oblasti městečka Žyrardów. Tento problematický úsek stavěla česká společnost Bögl a Krýsl. Zakázku „zdědila“ po čínské firmě Covec, která loni kvůli velkému zpoždění a neplacení subdodavatelům dostala od polských úřadů vyhazov. V tendru přitom Číňané původně porazili konkurenci díky ceně řádově o desítky procent nižší a zakázku v Polsku považovali za příležitost ke vstupu na trh v EU.

Ani dobřanské firmě Bögl a Krýsl se na stavbě nevyhnuly problémy. Před časem zkrachoval její polský partner Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS), který má obrovské dluhy vůči subdodavatelům.

Oproti původním slibům se Polsku před mistrovstvím Evropy ve fotbale nepodařilo dostavět dálnici A4, která jižní cestou propojí polsko-německou a polsko-ukrajinskou hranici. Hotová není ani dálnice A1 vedoucí ze severu na jih Polska. Na dokončení čeká třeba úsek, který na české straně naváže na dálnici D47 do Bohumína.