Posudek: Zpoplatnění silnic v Německu porušuje pravidla EU

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dirk Vorderstrase, Flickr.com (CC BY 2.0)

Plán německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta na zpoplatnění německých silnic pro osobní automobily odporuje pravidlům Evropské unie. Vyplývá to z odborného posudku právníků pro dolní komoru německého parlamentu, píše DPA. Ministerstvo dopravy ale správnost posudku zpochybňuje.

Posudek tvrdí, že plán by vedl k „nepřímé diskriminaci občanů unie“. Dobrindt chce od roku 2016 zpoplatnit využívání všech německých silnic. Majitelům aut registrovaných v Německu by se však o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady.

Plán navíc počítá s tím, že ceny ročních známek pro auta registrovaná v Německu budou nastaveny podle objemu motoru, stáří vozu a jeho šetrnosti k životnímu prostředí. Budou se tak lišit od cen známek pro zahraniční auta, u kterých se tyto faktory zohledňovat nebudou.

Plán by tak podle posudku vedl k „nerovnému zacházení s domácími a zahraničními vlastníky automobilů, a tím k nepřímé diskriminaci“. Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že posudek zjevně vykazuje „odborné a obsahové“ chyby, takže jsou jeho závěry nesprávné.

Města v pohraničí se bouří. A nejen ta

Proti zpoplatnění všech německých silnic se již dříve začali bouřit starostové německých příhraničních měst, podle kterých by plán narušil obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí. Starostové rovněž vyjádřili obavy, že Česko v reakci na Dobrindtův návrh také zpoplatní silnice nižších tříd.

Plán na zpoplatnění silnic má v Německu i řadu dalších kritiků. Bavorský svaz obchodu (HBE) se například obává, že nový systém způsobí propad tržeb v oblastech u hranic s Českou republikou a Rakouskem. Návrh kritizují rovněž ekologické organizace, podle nichž je zavedení poplatků motivováno čistě hospodářsky a nepovede k omezení individuální automobilové dopravy.

Německý záměr tento týden v Praze odmítli i premiéři Česka a Rakouska Bohuslav Sobotka a Werner Faymann.