Prodejcům náleží ochrana před negativními recenzemi, rozhodl německý soud

Prodejní portál eBay.

Prodejní portál eBay. Zdroj: CTK

Vrchní zemský soud v Mnichově nařídil kupujícímu, aby smazal své negativní hodnocení prodejce na portálu eBay. Uznal totiž, že předtím, než kupec z Geltingu označil na webu prodávajícího jachtařského vybavení za neseriózního, měl ho nejprve kontaktovat nebo zboží rovnou vrátit. A to přesně tak, jak to doporučuje i americký portál. Argumentoval také tím, že před negativními poznámkami musí mít prodejci přiměřenou ochranu.

Prvoinstanční soud přitom předtím dal zapravdu naopak kupci, protože podle něj nebyla kritika věcně nesprávná.

Rozsudek, proti němuž není odvolání, by mohl sloužit jako precedent v často kritizovaném systému známkování na eBay. Systém původně vymyšlený k eliminaci nepoctivých prodejců se totiž stal nástrojem konkurenčního boje. Vedle klientských hodnocení se často na eBay objevují placené pomluvy. Americký portál, který loni vykázal čistý zisk ve výši bezmála tří miliard dolarů, sice testuje IP adresy, z nichž komentáře odcházejí, objektivitu hodnocení ale nezaručuje.

eBay staví virtuální kabinku