Studie: Žáci ze škol v zeleni jsou pozornější a rychleji se učí

škola, zeleň,

škola, zeleň, Zdroj: profimedia

Někdy se tomu říká hlukové znečištění. Tento vedlejší produkt moderní doby ovlivňuje schopnost člověka soustředit se, čímž snižuje pracovní výkony. Tento efekt se nevyhýbá ani dětem. Podle výzkumu španělských výzkumníků by se proto školy měly snažit obklopit své okolí zelení a parky. Pak žáci budou vykazovat mnohem lepší studijní výsledky.

Španělé několik let testovali žáky druhých, třetích a čtvrtých tříd ze 36 barcelonských základních škol. V průběhu studií jim předkládali testy hodnotící schopnost se soustředit či logicky řešit vybrané úkoly. Součástí testování bylo vyhodnocení krátkodobé paměti žáků. Závěr studie byl přitom jasný: školy, v jejichž bezprostředním okolí se nacházelo nějaké zelené prostranství, park nebo lesík, měly mnohem pozornější žáky, kteří v průběhu sledovaného období vykazovali celkově lepší studijní výsledky než žáci ze škol obklopených městskou šedí a ruchem ulic.

„Radní by tyto výsledky měli vzít v potaz při sestavování rozvojových plánů,“ upozornil jeden z autorů studie, Mark Nieuwenhuijsen z barcelonského Centra pro výzkum environmentální epidemiologie. Vedení škol by podle nebo mělo alespoň zvážit vysetí nějakého toho trávníku či vysazení pár stromů v areálu školy. Kritická vzdálenost pro potřebný efekt zeleně činí nanejvýš padesát metrů od budovy, píše se ve výzkumu, který vydal americký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

Psycholožka Sally Augustinová ze státu Illinois se sice výzkumu nezúčastnila, ale jeho výsledky podle ní zapadají do dřívějšího předpokladu – obrazy přírody v našem okolí obecně snižují hladinu stresu, zvyšují soustředěnost a kvalitu odvedeného pracovního výkonu. A to samozřejmě platí nejen u dětí, ale také u dospělých.