Také sankce? Rusko hodlá omezit nákupy dovážených aut pro státní instituce

Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov uvedl, že návrh na omezení státních nákupů aut z dovozu byl předložen vládě. „Měl by začít fungovat v nejbližší budoucnosti,“ citovala ministra ruská agentura Interfax.
Ministerstvo průmyslu a obchodu již dříve předpovědělo, že prodej automobilů v Rusku by letos mohl klesnout o 2,8 až 6,5 procenta. V loňském roce ruský automobilový trh podle údajů podnikatelského svazu AEB klesl o 5,5 procenta na 2,78 milionu vozů.
Největší ruská automobilka AvtoVAZ loni kvůli slabé domácí poptávce prodělala 6,9 miliardy rublů (téměř čtyři miliardy korun) po zisku 211 milionů rublů v předchozím roce. Prodej automobilů se značkou Lada se propadl téměř o pětinu a činil kolem 481 tisíc vozů.
AvtoVAZ už začátkem roku oznámil, že letos hodlá v reakci na slabou poptávku zrušit 7500 pracovních míst. To odpovídá zhruba deseti procentům jeho celkové pracovní síly.
Ruská vláda v lednu uvedla, že hodlá během tří let podpořit domácí automobilový průmysl subvencemi v objemu až 271 miliard rublů (zhruba 150 miliard Kč). Subvence budou určeny na výzkum a vývoj, podporu pracovních míst a kompenzace za náklady spojené s přísnějšími emisními normami.
Experti navzdory nynějšímu útlumu poptávky předpokládají, že Rusko ještě během tohoto desetiletí vystřídá Německo na pozici největšího automobilového trhu v Evropě. V Rusku proto silně investují západní automobilky, například General Motors, Ford, Volkswagen, Renault a Fiat, které chtějí využít růstového potenciálu tamního trhu.