Taxikáři v Budapešti: Protesty odkládáme na podzim

taxikáři v Budapešti

taxikáři v Budapešti Zdroj: E15

Primátor maďarského hlavního města István Tarlós sám stáhl z programu středečního zasedání budapešťského zastupitelstva návrh nových nařízení pro taxikáře. Ti se v případě schválení záměru, který například určuje maximální stáří a vybavení vozidel, chystali na další protestní manifestaci. Taxikářské kolony od jara ochromily hlavní dopravní tepny města už třikrát. Pokud se do podzimu nepodaří dosáhnout dohody, hrozí další protesty.

Budapešťské dopravní centrum (BKK), které dohlíží na vše, co v hlavním městě souvisí s dopravou, zveřejnilo svůj „taxikářský“ balík až 13. června, tedy pouhý týden před plánovaným rozhodováním městského zastupitelstva. Podle šéfa Republikové unie taxikářů Zoltána Metála požadavkům není schopna vyhovět většina aut.

„Plánované nařízení znamená okamžitou popravu 1500 až 2000 budapešťských taxikářů,“ reagoval na návrh. Ve dvoumilionové metropoli jezdí přes tři tisíce taxíků, což je podle všeobecného názoru příliš. Omezení jejich počtu patří mezi hlavní cíle nařízení.

Metál ale doufá, že se taxikářům do podzimu podaří s městem dohodnout. „I my jsme ochotni ustoupit, ale musíme zohledňovat existenční problémy našich členů,“ uvedl. V případě neúspěchu však nevylučuje podobnou taxikářskou blokádu, která v říjnu roku 1990 vedla k vážné vnitropolitické krizi.

Čtěte také:

V Maďarsku vznikl taxikářský kolos s pětinovým podílem na trhu

Budapešťská MHD zřejmě spěje ke krachu

Úspěch Maďarů: datové centrum CERN bude v Budapešti

Nezávislý taxikář Józsi, který nejezdí pod žádnou firmou, si stěžuje, že se řidiči hádají o novém jednotném zbarvení aut, přičemž jim často uniká podstata problému. Osobně zavrhuje černožlutou „monarchistickou“ kombinaci, kterou vymyslela radnice, a je pro bílý či stříbrný lak, doplněný o žlutou nebo modrou střechu. „Téma barvy nám taxikářům hodili jako nějakou kost, abychom měli nad čím mlaskat,“ říká skepticky a poznamená, že se chystá s taxikařením skončit.

Co magistrát žádal od taxíků:

» povinný terminál na bankovní karty

» fungující klimatizaci

» zákaz kouření

» jednotnou image (barvu)

» nejvyšší stáří vozidla deset let

» technické minimum: motor Euro-4, výkon 60 kW, zavazadlový prostor 430 litrů

» jednotné tarify