V olympijském Londýně pilně úřaduje „reklamní policie“

Londýn, policie

Londýn, policie Zdroj: profimedia.cz

vrb
Olympiáda není jen svátek sportu, ale také velký marketingový byznys. Sponzoři, jako je McDonald's, Adidas a Cadbury, za exkluzivitu pro svou značku zaplatili až 100 milionů dolarů. Vždy se najdou firmy, které se na události chtějí přiživit zadarmo. Jenomže dohled nad tím, aby žádná firma na olympiádě neparazitovala, podle mnohých dosahuje až absurdních rozměrů. Agentura Reuters upozorňuje, že dodržování pravidel v ulicích Londýna dokonce kontroluje asi 250 příslušníků „reklamní policie“.

Pravidla jsou jednoduchá: nikdo kromě úzké skupiny oficiálních sponzorů nesmí na asociaci s olympijskými hrami ve vymezeném širším území kolem stadionů vydělávat. Mnoho Londýňanů ale rozčiluje, že se kontrolou zabývá přímo speciální oddíl policie. Napůl v žertu mluví o policejním státě, často se při hodnocení současného dění objevuje slovo „absurdní“.

„Je to bláznivé. Zdá se, že se policie více zaměřuje na ochranu korporací než na ochranu lidí,“ poznamenává Lewis Parrin, který má stánek s prodejem šperků a hodinek.

Londýn, olympiádaLondýn, olympiáda | profimedia.cz

Podniky nesmí v poutačích používat olympijské symboly ani maskoty her, zakázaná jsou na vývěskách slova jako zlato, stříbro, bronz a dokonce i spojení Londýn 2012. Městem kolují kuriózní historky o těch, kdo se dostali na černou listinu „reklamní policie“. Nelíbila se ani kreativita místního řezníka, který ve výloze z párků vytvořil olympijské kruhy. Po domluvě policie musely pryč. V klidné uličce poblíž olympijského stadionu zas musel majitel kavárny Olympic zamalovávat písmeno „O“.

Na údajně přehnanou šikanu ze strany policie už reagují i aktivisté. Ti na rušné ulici ve východním Londýně umístili billboard odkazující na oficiální slogan londýnské olympiády „Inspirujte generaci“. Na doprovodné ilustraci je ale místo sportovců zobrazen dav policistů.

Londýn, aktivistéLondýn, aktivisté | Reuters

Aktivisté, protestující proti podle nich nadsazené ochraně sponzorů, také nosí trička „Oficiální protestující olympijských her v Londýně 2012“.

Čtěte také:

Autor Entropy přivezl do Londýna klikující double-decker

Zájezdy na olympiádu do Londýna už jsou téměř vyprodané

„Lokální podniky jsou tady několik generací a nemohou přitom ani pořádně propagovat zde vyrobené věci. Jak má Londýn prosperovat?“ rozčiluje se jeden z aktivistů.

Jenže oficiální sponzoři, kteří do olympiády nalili vysoké částky, tvrdí, že důsledná kontrola možných parazitujících firem je naprosto v pořádku. Je to podle nich férová ochrana jejich investice a nasazení policie proto kvitují.

Na zákaz vstupu s tričkem Pepsi nedojde

Ještě před několika dny se také šířily zvěsti, že restrikce se budou týkat i oblečení běžných návštěvníků olympiády. „Asi by vás nepustili do olympijského parku v tričku s nápisem Pepsi, protože naším sponzorem je firma Coca-Cola a miliony vložila nejen do olympiády, ale i do sportu vůbec,“ řekl na BBC šéf organizačního výboru Sebastian Coe.

Organizační výbor později vydal prohlášení, ve kterém slova šéfa popřel. „Každý jednotlivec, který vchází do areálu, může mít na sobě oblečení s logem značky nebo jiným nápisem,“ uvádí se v materiálech organizačního výboru.

Problém by mohl ovšem nastat tehdy, pokud by na sportoviště přišla velká skupina lidí a všichni by měli na sobě oblečení propagující určitého výrobce. Pořadatelé chtějí zabránit takovému kousku, jakého byli diváci na celém světě svědky předloni při mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice. Asi tři desítky Nizozemek se na zápas týmu své země proti Dánsku navléklo do oranžových minišatů spojovaných s jedním nizozemským pivovarem.

Fotbal, reklamaFotbal, reklama | profimedia.czPřišly maskované…

Fotbal, reklamaFotbal, reklama | profimedia.cz…a během utkání se z nich vyklubala reklama.

Pořadatelé také už vyvraceli fámu, že návštěvníci olympijského parku budou muset mít chipsy v průhledném plastovém sáčku, protože ty, které si přinesou, nejsou od výrobce sponzorujícího olympiádu.

Děti, které budou tvořit čestnou stráž při průvodu sportovců při slavnostním zahájení olympiády, ale dostaly nařízeno, že mají mít adidasky nebo takové boty, na nichž žádné logo nebude.