Z německých silnic mizí pozůstatek Studené války, značky pro tanky

Německé značky pro obrněná vozidla

Německé značky pro obrněná vozidla Zdroj: CC BY 3.0 DE: C. Loser - Wikimedia Commons

Němečtí řidiči se brzy budou muset rozloučit s jednou z památek na Studenou válku, se kterou se setkávali každý den. Žluté dopravní značky, které před skoro každým mostem či hrází informovaly, kolik tanků unesou, totiž už nikdo neobnovuje. Zatím ale na silnicích zůstávají, přestože už několik let neplatí.

Dvacet pět let po konci Studené války jsou žluté značky, v kódu Severoatlantické aliance označované jako MLC, neboli Military Load Class, tedy Třída vojenského nákladu, již zbytečné. V době svého vzniku v roce 1960 měly umožnit jednotkám NATO bezpečný pohyb po Německu. Pro běžné řidiče jsou ale nepoužitelné. Číslo či několik čísel pro jednosměrný či obousměrný provoz totiž neoznačují tuny, ale třídy vozidel.

Například číslo 30 doplněné šipkami v obou směrech znamená, že na most smí v obou směrech obrněné vozy Marder, které váží přes 29 tun. Číslo 90 doplněné jednosměrnou šipkou pak povoluje na most najednou vjet jednomu tanku Leopard o váze asi 60 tun.

NATO tvrdí, že značky už dnes nemají smysl, protože moderní mosty jsou stavěné s velkými rezervami, aby zvládly každodenní zátěž nákladní dopravy. První značky začaly mizet v roce 1993 z německých dálnic. I na místních silnicích už zůstávají jen značky pro nejvyšší váhovou kategorii MLC 50-50/100.

V roce 2009 německé ministerstvo obrany rozhodlo, že obce a okresy už nemusí značky obnovovat. Ty ale často zůstávají na svých místech, protože pro silničáře jejich odstraňování představuje náklady navíc, píše server Welt.de.