Zpět k maďarským registračním značkám aut, zavelel stát

Změny zákona o silničním provozu, který nabyl včera účinnosti, by měly výrazně omezit počet aut se zahraniční registrací, ale s maďarským majitelem či řidičem.Móda zaregistrovat auto v zahraničí se rozmohla zhruba před třemi čtyřmi lety. Na Slovensku totiž neexistovala takzvaná daň za váhu vozidla, takže poplatky pro firemní auta byly nižší stejně jako sazba pojistného. Dokonce bylo možné žádat zpět i DPH za benzin.

Největší úsporu však znamenala neexistence registrační daně. Ta v Maďarsku tvoří v ceně vozidla výraznou položku, hlavně pokud jde o silné luxusní vozy. Například u vozidla nad 2500 centimetrů krychlových činí registrační daň 2,5 až 3,5 milionů forintů (250 až 300 tisíc korun).

Do konce roku platí jistá daňová amnestie pro ty, kteří auto se zahraniční SPZ přeregistrují do Maďarska: bude jim odpuštěna polovina registrační daně. Maďarští občané s cizí registrací vozu však začnou zákon respektovat spíše kvůli hrozbě sankcí.

Registrace vozu v zahraničí se dosud považovala za daňový delikt, který však bylo složité až nemožné dokázat. Stačilo si založit na Slovensku firmu. Zda skutečně vyvíjí nějakou činnost, nebylo možné přes hranice zjistit, i když proběhly pokusy o spolupráci se slovenskými úřady. Proto se změnil zákon o silničním provozu.

Od nynějška řidič potřebuje – pokud auto není jeho – písemný, notářsky ověřený souhlas zahraničního provozovatele vozidla. Díky tomu lze vypočítat třicetidenní lhůtu, po kterou smí maďarský občan řídit v Maďarsku zahraniční auto bez problémů.

Cizí značku může mít samozřejmě i soukromá osoba s maďarským občanstvím, ale musí dokázat, že pracuje či žije dlouhodobě, tedy větší část roku, v zahraničí. Novinkou je i to, že pokud policista zjistí nějakou nesrovnalost, smí na místě registrační značku odmontovat. A pokuta může dosáhnut až 800 tisíc forintů.