Češi spolu s Číňany prodali Švédům hry, které prorazily cestu Fortnitu a Call of Duty

Mobilní střílečka Shadowgun od Madfinger Games

Mobilní střílečka Shadowgun od Madfinger Games Zdroj: Madfinger Games

Jan Sedlák
Diskuze (0)

Brněnská videoherní společnost Madfinger Games, do níž v roce 2021 vstoupil čínský majitel TikToku, dokončila prodej svých stříleček, které prorazily cestu mobilním verzím slavných titulů typu Call of Duty nebo Fortnite. Kupcem je švédský herní kolos Embracer Group. V Česku vlastní dvě další firmy včetně Warhorse Studios, tvůrců středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance s více než pěti miliony prodaných kopií.

Embracer koupil od Madfingeru práva na všechny jeho dosud vydané hry pro mobily, a to prostřednictvím dceřiné společnosti Deca Games. Ta přebírá další rozvoj těchto titulů včetně údržby a provozu. Brňané tak přišli o jediná aktiva vydělávající peníze, aby se mohli soustředit na vývoj nové ambiciózní a údajně vysoce realistické střílečky pro osobní počítače.

Firma Madfinger Games oznámila odprodej her letos na jaře. Z nově zveřejněné účetní závěrky vyplývá, že společnost Deca Games za ně zaplatila 122 milionů korun. To výrazně pomohlo celkovým tržbám Madfingeru, které se v posledním finančním roce dostaly na 181 milionů. Firma se také vymanila ze ztráty, která rok předtím činila 22 milionů, a vykázala zisk 86 milionů. Na účtech má stovky milionů a zaměstnává okolo sedmdesáti lidí.

Pro brněnské studio to znamená konec velmi úspěšné éry. Firma Madfinger Games byla průkopníkem mobilních her s vysokými produkčními hodnotami. Společnosti Apple a Nvidia jejich tituly jako Shadowgun nebo Dead Trigger ukazovaly při hlavních prezentacích jako demonstraci toho, jakých technických kvalit lze na přenosných strojích dosáhnout zejména v oblasti grafiky.

Firma Madfinger Games ukázala, že střílečky z vlastní osoby lze hrát i na malých dotykových displejích včetně hry více hráčů přes internet. To později motivovalo giganty z oboru, aby na mobily převedly své silné značky z herních konzolí a počítačů. Přišla tak éra Call of Duty, Fortnite či PUBG.

„Od počátku jsme věřili, že se z mobilů stane silná platforma a že se na nich jednou budou velké tituly hrát. Naší strategií bylo naučit se vše dříve, než přijde konkurence. Ta se více věnovala tvorbě pro konzole a PC, my jsme se mohli naplno věnovat mobilům. Proto jsme byli výrazně lepší. Bohužel jsme tento náskok ztratili. Po úspěchu PUBG a Fortnite se to rozjelo a čím dál tím více firem přináší velké tituly na mobilní zařízení,“ shrnul pro e15 vývoj na trhu výkonný ředitel a spolumajitel Madfingeru Marek Rabas.

Brňané v rámci restrukturalizace v roce 2021 vzali investici pět milionů eur od čínské společnosti ByteDance vyvíjející sociální síť TikTok. ByteDance se snaží soupeřit s rovněž čínským Tencentem, který skupuje herní studia po celém světě a patří mezi největší videoherní podniky. Vlastní i minoritu v českých Bohemia Interactive Marka Španěla a Slavomíra Pavlíčka. Majitel TikToku pro herní účely vytvořil společnost Nuverse, která je nyní menšinovým vlastníkem Madfingeru.

Madfinger Games mají letos v rámci předběžného přístupu vydat zatím neoznámenou střílečku pro PC. Hra nebude stoprocentně hotová, ale fanoušci si ji budou moci za zvýhodněnou cenu pořídit v rozdělaném stavu, což firmě umožní získat další prostředky.

Embracer Group má prostřednictvím Deca Games další zářez v Česku. Vedle Warhorse vlastní brněnské Ashborne Games, které letos vydají hru The Last Train Home mapující návrat československých legionářů do vlasti. Embracer také vydal titul The Last Oricru od brněnské firmy GoldKnights a ovládá slovenské studio Nine Rocks Games.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi