Zaplatit penězi, či soukromím? Seznam.cz přitvrdil proti lidem, kteří se nechtějí nechat sledovat
Internetová firma Seznam zakročila proti uživatelům, kteří se chrání před personalizovanými reklamami. Pokud používají některé blokátory reklam, u služeb Seznamu se jim ve středu načetla strohá hláška s výzvou, aby je deaktivovali. V opačném případě nebylo možné využívat služeb od vyhledávání až po zpravodajství na serveru Seznam Zprávy. Tyto experimenty souvisejí se změnou strategie české internetové jedničky.
„Pravděpodobně používáte rozšíření či blokátory, jež mohou ovlivňovat načtení této stránky. Pro správnou funkci prosíme, deaktivujte všechna tato rozšíření a zkuste stránku načíst znovu,“ zobrazilo se ve středu některým lidem, kteří používají blokátory reklam. Později se služby zase zpřístupnily s výzvou, že neplatící uživatelé musejí buď povolit cílenou reklamu, nebo platit 79 korun měsíčně.
Lidé s blokátory reklam nebyli postaveni ve středu ani před tuto volbu. „Prohlížeč pravděpodobně nepodporuje stažení scriptu cookiewallu. Těch důvodů může být víc, jedním z nich může být i používání Adblocku, a proto se zobrazuje zmíněné upozornění,“ vysvětlila mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová. Po dotazech e15 došlo k přenastavení a varování se další den už nezobrazovalo. Zda se restrikce v této podobě vrátí, Seznam neřekl.
Internet se pomalu připravuje na život bez takzvaných cookies, které jsou zásadní pro zacílení personalizované reklamy. Když se například budete intenzivně zajímat o psí obojky, později na vás budou všude vyskakovat bannery s těmito nabídkami. Cookies ale postupně končí, protože tuto technologii přestává od ledna podporovat Google a jeho prohlížeč Google Chrome, který má na trhu 65procentní podíl. Ostatní tak tuto politiku musejí chtě nechtě následovat.
Seznam proto začal od druhé poloviny března testovat novou službu, kdy se uživatelé za 79 korun měsíčně mohou vyplatit z cíleně zaměřené reklamy. Pokud platit nechtějí, musí cílení reklamy odsouhlasit. Firma se tak snaží získat co nejvíce souhlasů se zpracováním osobních údajů, neboť reklama patří k důležitým pilířům jejího byznysu. Podle serveru Lupa.cz Seznam zvažuje i dražší formu předplatného, které by reklamy vypnulo úplně.
Souhlas, nebo plať
Tahle praktika může být problematická, což ukazuje i případ Mety (Facebook, Instagram). Ta také postavila uživatele před volbu, kdy musejí buď odsouhlasit zpracování svých osobních údajů, nebo platit. Podle osmi evropských organizací včetně českého dTestu takové praktiky odporují nařízení GDPR. Podaly proto podnět národnímu Úřadu na ochranu osobních údajů.
Například český dTest to zdůvodnil následovně: „Společnost Meta zřejmě usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu,“ píše spotřebitelská organizace na svých webových stránkách.
Seznam tvrdí, že postupuje transparentněji než Meta, a jeho strategie je tak v pořádku. „V dialogu cookiewall férově přiznáváme, že lidé za služby platí svými daty, zatímco Meta komunikuje variantu se souhlasem jako bezplatnou,“ vysvětluje Kapuciánová.
„Aktuální propozice produktu Seznam bez cílené reklamy je vhodná primárně pro uživatele, kteří si nepřejí sdílet svá data, ale nevadí jim sledování reklamy. A pouze za to také mají možnost si zaplatit 79 korun měsíčně,“ dodává.
S tímhle tvrzením ale nesouhlasí organizace luridicum Remedium, která se zabývá soukromím lidí. „Seznam spustil obecně velmi agresivní politiku tlačící uživatele do odsouhlasení podmínek založených na sběru dat a cílení reklamy. Takový souhlas podle mě může mít velký problém obstát z pohledu GDPR,“ tvrdí Jan Vobořil z této organizace.
Bez zaplacení a odmítnutí sledování se uživatel na služby Seznamu nedostane, ať má blokátor reklam, či ne. Jedinou výjimkou je e-mail, na který se uživatelé mohou dostat přes adresu email.seznam.cz.
Vůči blokátorům reklam nedávno přitvrdil i Google. Uživatelům těchto rozšíření pro prohlížeč se přestala spouštět videa na YouTube. Došlo k válce ve zbrojení, kdy vývojáři blokátorů pravidelně své produkty aktualizovali, aby na to vývojáři z Googlu vzápětí reagovali protiopatřením. To vypadalo i tak, že se lidem s blokátory zpomalil počítač, protože YouTube začal uměle zatěžovat hardware počítače.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!