Výrazná změna pro tvůrce, Seznam.cz prolomí tabu a umožní autorům zpoplatnit obsah

Členové představenstva Seznamu - Matěj Hušek (vlevo) Ondřej Krišica (vpravo).

Členové představenstva Seznamu - Matěj Hušek (vlevo) Ondřej Krišica (vpravo). Zdroj: E15 Dominik Kučera

Do světa nezávislých internetových tvůrců by příští rok mohla dorazit novinka, která má potenciál zatřást s trhem. Česká firma Seznam.cz totiž plánuje, že by v roce 2024 umožnila na své blogovací platformě Seznam Medium (SM) autorům zpoplatnit obsah. V současné době se s pisateli dělí o příjmy z reklamy a dosud veškeré služby financovala právě příjmy z reklamy.

„Pokud budete autor, který má nějaký svůj blog nebo webovou stránku, která je za paywallem, tak bychom chtěli, abyste mohli příští rok publikovat i na Seznam Medium,“ uvedl pro e15 člen představenstva Matěj Hušek. Dále upřesnil, že firma aktuálně pracuje se dvěma variantami: první zahrnuje mikroplatby, tedy formu dobrovolného příspěvku na podporu tvůrce. Druhý způsob počítá s klasickým předplatným, což znamená zamknutí obsahu za platební bránu. 

Pro Seznam se jedná o poměrně překvapivý krok, protože dosud veškeré jeho služby byly dostupné všem, firma má příjmy hlavně z inzerce. „Musíme dořešit, jakým způsobem tento typ obsahu budeme zobrazovat na domovské stránce Seznam.cz, protože žádný placený obsah tam v tuto chvíli není,“ popisuje Hušek. Firma uvádí, že každý den přijde na její domovskou stránku kolem 3,5 milionu reálných uživatelů. 

Z toho důvodu by se mohlo jednat o významnou změnu pro tvůrce, kteří se snaží působit na volné noze. Dosud měli možnost publikovat články například pomocí služeb jako Patreon, Herohero, Gazetisto nebo Forendors.

Nicméně žádná z těchto platforem tvůrcům nezajistí, že na ně narazí potenciální odběratelé, samotní tvůrci si je tam musejí přilákat z jiných koutů internetu, povětšinou sociálních sítí. V tom má Seznam výhodu, které se na českém trhu mohou rovnat jen sociální sítě. Platí tedy, že pokud by Seznam novinku skutečně v příštím roce nabídl, mohlo by to znamenat výraznou změnu pro nezávislé tvůrce či novináře, kterým prostředí tradičních médií nevyhovuje. 

Matěj Hušek a Ondřej Krišica z představenstva Seznamu si blogovací platformu pochvalují, v rozhovoru s e15 zároveň uvedli, že nejlépe placení autoři si díky podílu z reklamy měsíčně vydělají i sto tisíc korun. V současné době tak mají tvůrci peníze ze zobrazené reklamy, společnost na svých webových stránkách uvádí, že autorům vyplácí polovinu z částky vydělané z inzerce.

Letos v říjnu vygeneroval SM 37 milionů zobrazení stránek, což by znamenalo, že se jedná o osmý největší mediální projekt v zemi. Pro srovnání: podobné výsledky vykazoval loni podle průzkumu NetMonitor průměrně například portál TN.cz spadající pod Televizi Nova.

Zároveň chce Seznam rozšířit možnosti publikace článků, na blogovací platformě publikují články i organizace či politici, kteří se ale k účtu přihlašují z jednoho účtu. „Chceme také řešit něco na způsob „miniredakce“. V současné době máme v newsfeedu partnery, kteří by rádi přešli na Seznam Medium, protože na něm mohou svůj obsah lépe monetizovat, nechtějí se třeba starat o svůj web, o reklamní systémy a chtějí se soustředit na psaní,“ plánuje Hušek.

Denně na SM vychází přes 210 příspěvků, v době vzniku tohoto článku patří mezi nejčtenější texty příspěvky s titulky „Nadějná sportovkyně Andrea Absolonová: Po úrazu začala točit filmy pro dospělé. Zemřela mladá“ nebo „Vánoce seniorů. Smutný příběh paní Kamily“. 

Největší podobnou platformou, která se zaměřuje na samostatné píšící tvůrce, je Substack, který před dvěma roky utržil 11,9 milionu dolarů. Platforma je ale zřejmě ještě poměrně daleko od výdělečného modelu, jelikož podle serveru The Information v roce 2021 vykázala ztrátu dosahující téměř půl miliardy korun. Substack si bere podíl z předplatného, v tomto by se zřejmě se od SM odlišoval.