Bateriové vlaky na Moravě? České dráhy investují do svého vozového parku 50 miliard

Zavádění nejmodernějších vozidel je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) klíčovým krokem pro větší atraktivitu cestování na železnici.

Zavádění nejmodernějších vozidel je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) klíčovým krokem pro větší atraktivitu cestování na železnici. Zdroj: Tomeš Michael / E15

České dráhy (ČD) investují do svého vozového parku do roku 2035 zhruba 160 miliard korun. Za posledních deset let to bylo 50 miliard korun. V regionální dopravě staví podnik na elektrických a dieselových vlacích, jichž mají nyní objednaných přes 200. Pro Moravskoslezský kraj pořídí i vlaky bateriové, řekl v Táboře na konferenci Budoucnost regionální železnice náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

„Pro regionální dopravu jsou pro nás prioritou nové elektrické a dieselové vlaky. Máme objednáno přes 200 jednotek jak elektrických, tak dieselových, dokonce i vlaky bateriové pro Moravskoslezský kraj. Na konci příštího roku dáme do provozu první bateriové jednotky a dalších 15 jich nakupujeme. Včera (ve čtvrtek) jsme vyzvali pět výrobců vozidel k podání nabídek, v Moravskoslezském kraji bychom chtěli dát do provozu 19 bateriových vlaků,“ řekl Ješeta.

Pro regionální tratě volí národní dopravce nyní hodně vozy RS1. Kupuje je v zahraničí, řekl Ješeta. „Těch bude na českém území v nejbližších třech letech jezdit více než sto. Je to vlak pro 70 lidí. Ale ne pro všechny tratě je vhodný, někde je ten vlak příliš pomalý, příliš drahý, má příliš vysokou spotřebu, je příliš těžký,“ řekl Ješeta.

Zavádění nejmodernějších vozidel je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) klíčovým krokem pro větší atraktivitu cestování na železnici. Řekl to na začátku června na mezinárodním železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě, kde křtil společně s generálním ředitelem ČD Michalem Krapincem a prezidentem Škody Group pro Česko a Slovensko Tomášem Ignačákem třívozovou soupravu RegioPanter. „To, že se dostává sem do Moravskoslezského kraje hned několik nových souprav, znamená opravdu výrazný skok v kvalitě cestování na železnici, včetně novinky, kterou by měl přinést příští rok, a to budou bateriová vozidla, která by měla obsluhovat spojení mezi Ostravou, Studénkou a Veřovicemi,“ řekl tehdy ministr.

České dráhy si od společnosti Škoda Group objednaly 60 třívozových jednotek RegioPanter. Nová generace vlaku má vylepšené parametry i zabezpečovací systém ETCS. Kapacita soupravy je 234 míst k sezení, vézt může až 500 lidí. Cena jedné jednotky je 160 milionů korun.