Boj o pracovní síly. Své zaměstnance si „dováží“ Amazon, Škoda Auto či Tesco

Sklad Amazonu v Dobrovízi

Sklad Amazonu v Dobrovízi Zdroj: Michael Tomeš, E15

Distribuční centrum Amazonu ve středočeské Dobrovízi
Obchod Amazon v Dobrovízi otevřel novou skladovací věž
Obchod Amazon v Dobrovízi otevřel novou skladovací věž
Obchod Amazon v Dobrovízi otevřel novou skladovací věž
Balící linka Amazonu
16
Fotogalerie

Nejsou lidi. Stále častěji slýchaný stesk podnikatelů paradoxně neplatí pouze tam, kde je nejnižší nezaměstnanost v republice. Do nabídky pracovní síly na trhu totiž vstupují další, často nečekané okolnosti. Problémy hlásí hlavně Karlovarský a Ústecký kraj.

Tisíce zaměstnanců dojíždí každý den přes sto kilometrů do práce v pražských skladech. Autobusy firem, které potřebují kvanta méně kvalifikovaných zaměstnanců, je svážejí především z Ústeckého kraje, kde je nejvyšší nezaměstnanost z celého Česka.

Pro zaměstnance si sem jezdí například řetězec s potravinovým i nepotravinovým zbožím Tesco nebo největší internetový obchod světa Amazon. Nejsou výjimkou. Ze sousedního kraje si dopravuje zaměstnance do závodu ve Kvasinách také Škoda Auto.

Právě americký Amazon, který spustil předloni distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy, patří k nejznámějším firmám, které si své zaměstnance dovážejí. Není výjimkou, že pro ně jezdí pracovat lidé až z Chomutova nebo Mostu v Ústeckém kraji. „Momentálně má Amazon v České republice kolem 4000 zaměstnanců.

Tento počet zahrnuje zaměstnance v našem distribučním a návratovém centru v Dobrovízi i korporátní kancelář v Praze. Zaměstnáváme lidi z celé republiky, ale především z Prahy, Středočeského a Ústeckého kraje,“ uvedla mluvčí Amazonu pro střední a východní Evropu Marzena Wieckowská. Pozadu nezůstává ani britský řetězec Tesco, který provozuje sklad v Postřižíně vzdáleném od Prahy jen několik kilometrů. Řetězec sem podle informací mluvčího Václava Koukolíčka dováží dokonce přes 40 procent svých zaměstnanců. „Jde především o Středočeský kraj a severní Čechy,“ řekl Koukolíček z Tesco Stores ČR. Svozy zaměstnanců zajišťuje podle mluvčího externí firma.

Zaměstnance si dováží také Škoda Auto. Ta je ale nevozí do pražských center, ale do svého závodu ve Kvasinách v Královéhradeckém kraji. Tam bylo podle mluvčího společnosti Zdeňka Štěpánka zavedeno celkem dvanáct linek, z nichž polovina funguje ve spolupráci s Královéhradeckým krajem a šest zajišťují pro Škodu Auto soukromí dopravci. Ve spolupráci s krajem bylo také zavedeno přímé vlakové spojení z Hradce Králové.

„Svozové linky využívá denně více než 800 zaměstnanců a jen za období od března do května jejich počet vzrostl více než o 20 procent.Naším cílem je tyto počty ještě zvýšit. Úřad práce České republiky žádné riziko v takovém přesouvání pracovní síly nevidí, naopak takové iniciativy vítá. „Posilování a prohlubování mobility pracovní síly je důležitou součástí flexibilního trhu práce. Prioritou úřadu je obsadit co nejvíce volných pracovních míst uchazeči o zaměstnání, kteří jsou v jeho evidenci,“ uvedla mluvčí Kateřina Beránková.

Podívejte se, jak to chodí ve skladu Amazonu v Dobrovízi:

Video placeholde

Amazon • Michal Nosek, Kryštof Nosek

Komfort pro zaměstnance
Všeobecný boj o pracovní sílu má například v průmyslových zónách podobu nově stavěných ubytoven a dalších zařízení pro služby a volný čas. Jak včera informoval deník E15, developer CTP například v průmyslovém areálu v Boru u Tachova loni postavil ubytovací středisko se 400 lůžky a letos je bude dále rozšiřovat. Městečko se zázemím pro zaměstnance vzniká také v průmyslové zóně Triangle u Žatce, změnit se má podle místní radnice i průmyslová zóna v Kolíně.