AktualizovánoBrašnářství Tlustý po jedenácti letech krachuje. Hledá investory a vyzývá zákazníky k nákupu
Českou firmu Brašnářství Tlustý a spol. dělí několik dní od krachu. Zakladatel společnosti Ivan Petrův na sociálních sítích uvedl, že společnosti hrozí obstavení účtů a insolvence. Firma je podle jeho slov otevřena investorům a vyzývá zákazníky k nákupu.
„I když makáme ze všech sil, dáváme lidem nejlepší, co dovedeme, nedokážeme ufinancovat provoz,“ píše zakladatel firmy Ivan Petrův v příspěvku na Facebooku. „Je to kritické. Máme pár dnů, než na nás dopadne Damoklův meč. Obstavení účtů. Insolvence. Konec,“ dodává Petrův.
„Nechceme to vzdát. Nejsme bankrotáři. Chceme zabojovat,“ pokračuje Petrův v příspěvku a vyzývá zákazníky ke koupi některého z výrobků společnosti. To ale v současnosti není možné, web firmy totiž nevydržel zájem zákazníků a několik hodin byl nedostupný.
VIDEO:Podívejte se na 15 otázek pro Ivana Petrův
Podle účetní uzávěrky společnosti mělo Brašnářství Tlustý a spol. v loňském roce tržby 34,9 milionu korun, meziročně tedy o 37 procent víc než v roce 2022. Čistý zisk ale oproti roku 2022 klesl téměř desetinásobně. Firma se tak dostala do ztráty 58 tisíc korun.
Firma vznikla v roce 2013 a fungovala jako sdružení řemeslníků, v jehož čele od počátku stál Roman Tlustý. Ten z irmy v roce 2016 odešel, jeho jméno ale v názvu zůstalo. Brašnářství už si jednu výraznou krizi prožilo: Na společnost, která nikdy neměla kamennou prodejnu a prodává zboží výhradně online, dopadla covidová krize. Z ní se dostala rozšířením portfolia o obuv, což Ivan Petrův ještě letos na jaře v rozhovoru pro magazín Forbes označil za klíčové rozhodnutí.
Podobnou krizi jako Brašnářství Tlustý a spol. si prožila i tradiční značka Botas. Obuvnický podnik, původně založený v roce 1949 pod názvem Botana, se na konci první dekády tohoto tisíciletí dočkal vzkříšení díky novým modelům z dílny mladých designérů. Firma ale začátkem roku 2023 zavřela svoji továrnu ve Skutči. V únoru vstoupil Botas do likvidace a o záchranu tradičního výrobce obuvi se prakticky okamžitě začal zajímat zakladatel společnosti Vasky Václav Staněk.
Aby získal dostatek peněz pro nákup ochranné známky a některých vzorů pro výrobu botasek, spustil velký výprodej bot Vasky. Z kamenných poboček a z e-shopu jich díky kampani Vasky výprodej pro Botas zmizelo víc než osm tisíc párů. Zpočátku plánoval Staněk zachovat původní výrobny Botas ve Skutči, z plánu ale nakonec ustoupil.
Převzetí ochranné známky Botas bylo úspěšné, Vasky prodaly v prvních měsících po převzetí značky šest tisíc nově vyrobených párů botasek. Rekordní byl z hlediska prodejů pro Botas srpen, kdy jich zákazníci nakoupili zhruba dva tisíce. Botas v roce 2023 tvořil více než dvacet procent obratu firmy Vasky.