Zachráněný Botas už prodal tisíce párů. Značka tvoří pětinu obratu mateřské firmy Vasky

Výroba bot Botas v továrně společnosti Vasky

Výroba bot Botas v továrně společnosti Vasky Zdroj: Vasky

Obuvnická společnost Botas, jejíž ochrannou známku koupil v dubnu zlínský výrobce obuvi Vasky, prodala od převzetí značky šest tisíc nově vyrobených párů botasek. Rekordní byl z hlediska prodejů pro Botas srpen, kdy jich zákazníci nakoupili zhruba dva tisíce. Botas tvoří v současnosti 22 procent obratu firmy Vasky. Jeho koupě podle ředitele Tomáše Karlíka pomohla společnosti zvládnout letošní rok, kdy čelil obuvnický segment nižším tržbám.

Po modernizaci klasického střihu kolekce Iconic přišla obuvnická společnost Botas v září s dalším redesignem, tentokrát řadou Authentic. Úpravy se dotkly nejen vzhledu, ale i funkčnosti. Firma odlehčila podešev a vložila do bot anatomickou stélku. „Jsem vděčný, že se nám daří navázat na obuvnickou legendu Botas. Na první kolekce jsou doposud velmi pozitivní ohlasy, a proto mohu s radostí oznámit, že vítáme do rodiny Botas nejmladšího potomka,“ představoval novou kolekci Authentic Vít Staněk, který v srpnu převzal vedení Botasu od svého bratra Václava. Ten zůstává v čele zlínských Vasek.

Na Slovensku vede klasika

Češi si nejvíce oblíbili redesignovanou kolekci bot Iconic, zájem mají podle vedení firmy i o oblečení s logem Botas. „Na Slovensku si přední příčky drží Botas Classic v barvě trikolóry,“ dodává PR manažerka společnosti Aneta Zenkerová. Tento nejstarší model botasek přišel na trh v roce 1966, od té doby prošel částečnou modernizací. 

Historie Botasu začala ve Skutči v roce 1949 obuvnickým podnikem Botana, o čtrnáct let později změnil výrobce sportovních bot název na Botas podle BOTA-Skuteč nebo BOTA-Sportovní. O modernizaci výrobků legendární obuvnické firmy se pokusili v roce 2007 studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Jan Kloss a Jakub Korouš. S řadou Botas 66 se umístili na předních příčkách v soutěži European Design Awards nebo Czech Grand Design. 

Obuvnický podnik s mladými designéry podepsal spolupráci a v roce 2009 přišel na trh s novou značkou Botas 66, kterou se snažil tradiční skutečské boty přiblížit nové generaci. Po deseti letech se ale firma s návrháři rozešla a následovaly neshody ohledně licencí na nový design bot. Botas v roce 2019 výrobu „šestašedesátek“ ukončil. 

Konec továrny ve Skutči, nová kapitola pro Zlín

Začátkem letošního roku nakonec zastavila výrobu celá továrna ve Skutči. Firma musela propustit na sedmdesát zaměstnanců. Problémy vysvětlovalo tehdejší vedení společnosti úbytkem kvalifikovaných pracovníků, zdražujícími energiemi i exportem oslabeným kvůli válce na Ukrajině. V únoru vstoupil Botas do likvidace a o záchranu tradičního výrobce obuvi se prakticky okamžitě začal zajímat právě zakladatel společnosti Vasky Václav Staněk. 

Aby získal dostatek peněz pro nákup ochranné známky a některých vzorů pro výrobu botasek, spustil velký výprodej bot Vasky. Z kamenných poboček a z e-shopu jich díky kampani Vasky výprodej pro Botas zmizelo víc než osm tisíc párů. Zpočátku plánoval Staněk zachovat původní výrobny Botas ve Skutči, z plánu ale nakonec ustoupil. „Předmětem koupě Botas nebyly budovy. Museli bychom investovat do koupě nemovitosti či najít vhodný pronájem,“ vysvětloval pro e15 v červenci.  

Sázka na retro nostalgii

V úterý převzal společně s Karlíkem cenu za první místo v letošním ročníku soutěže Firma roku za Zlínský kraj. „Oceňujeme odvahu zakladatele pustit se do podnikání v 18 letech a také se stát jedním z mluvčích své generace. Vasky, které jsou samy o sobě velmi silnou značkou, dokázaly oživit další tradiční značku Botas,“ uvedl za porotu Tomáš Frýbort z PwC Česká republika.

U botasek těží bratři Staňkovi z nostalgie a rostoucí popularity retro oblékání u mladých, pro kampaň nové kolekce Botas Authentic oslovili stálé zákazníky. „Každý z nich nám svěřil svůj příběh s botaskami. Někteří nosili botasky již jako malé děti, někomu lásku k Botasu předali rodiče, či dokonce prarodiče, a jiní v nich dodnes hrají nohejbal,“ popisuje marketingovou strategii Vít Staněk. Firma plánuje rozšiřovat sortiment o kolekce oblečení.