Automobilce Hyundai klesají prodeje, akcie spadly na pětileté minimum

Hyundai

Hyundai Zdroj: Archiv E15

Akcie největší jihokorejské automobilky Hyundai se dnes propadly o deset procent a sestoupily na minimum za téměř pět let. Hodnotu firmy, která vyrábí auta i v České republice, sráží pokračující pokles prodeje. Investoři poukazují zejména na to, že Hyundai podcenil přesun zákazníků od sedanů k větším vozům typu SUV.

Desetiprocentní pokles byl nejhlubší denní ztrátou akcií Hyundai od února 2011. Tržní hodnotu společnosti propad kurzu snížil v přepočtu o zhruba 93 miliard korun. Akcie sesterské automobilky Kia Motors ztratily kolem pěti procent. Index burzy v Soulu dnes oslabil o 1,13 procenta a uzavřel na 2078,64 bodu.

Hyundai v pondělí oznámil, že odbyt jeho vozů v květnu klesl druhý měsíc po sobě, z toho v zahraničí o šest procent. Analytici makléřské společnosti Samsung Securities navíc na základě podrobnějších údajů odhadli, že odbyt americké továrny Hyundai se v květnu propadl o 17 procent, zatímco čínské továrny firmy dodaly o 12 procent méně vozů než před rokem.

Vývoj akcií Hyundai za poslední dny:

Automobilka se stala terčem kritiky kvůli tomu, že neodhadla nárůst poptávky po SUV vyvolaný poklesem cen pohonných hmot v USA a růstem příjmů v Číně. Zatímco její konkurenti vydělávají na poptávce po SUV, Hyundai se potýká s nedostatečnou kapacitou výroby a nedostatkem nových modelů. Firma tak ztrácí pozice, které si ve světě a zejména na americkém trhu vybudovala nadprůměrným výkonem během let finanční krize.

Firmu podkopává rovněž oslabování japonského jenu, které pomáhá jejím japonským konkurentům, a opačný pohyb korejského wonu. Zisk automobilky Hyundai v prvním čtvrtletí klesl již čtvrté čtvrtletí po sobě a vedle růstu kurzu wonu se na tom podepsaly zvýšené náklady na prodejní pobídky v USA. Hyundai tam byl nucen zvýšit hodnotu pobídek o téměř 30 procent na průměrných 2200 dolarů (přes 55 tisíc korun) na jeden vůz.

Hyundai nyní vkládá velké naděje do nového modelu SUV Tuscon, který se má začít prodávat v USA, Evropě a na dalších trzích ve druhé polovině roku. Firma v květnu oznámila, že zvýší domácí produkci Tusconu, aby vyhověla silné domácí i zahraniční poptávce, výroba se ale začne zvyšovat až v září. V zájmu zvýšení kapacity výroby staví firma pátou továrnu v Číně a zvažuje výstavbu závodu v USA.

Největší korejská automobilka
Hyundai je největší automobilkou v Koreji a spolu se svou dceřinou společností Kia Motors pátým největším výrobcem aut na světě. Více než 85 procent vozů prodává mimo svůj domácí trh. Automobilka Hyundai má továrnu také v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, kde zaměstnává zhruba 3300 lidí. V prvním čtvrtletí tam vyrobila téměř 81 tisíc vozidel, což bylo zhruba stejně jako o rok dříve. Letos chce firma v Nošovicích zvýšit výrobu o deset procent na 330 tisíc vozů.