Buffett: Dluhopisy jsou hloupá investice, vyplatí se akcie. A kečup je navždy

Warren Buffett

Warren Buffett Zdroj: CTK/ABACA/Lionel Hahn

Akcie jsou dobrou investicí, dlouhodobé dluhopisy naopak hloupou. A kečup, ten je navždy. Tak může znít shrnutí rozhovoru s miliardářem Warrenem Buffettem pro televizi CNBC, kde slavný investor mluvil mimo jiné i o své poslední velké akvizici - výrobci kečupů a omáček Heinz. Buffett čerstvě vypadl z první trojice nejbohatších lidí světa podle žebříčku časopisu Forbes. A to i přesto, že se mu podařilo jmění opět rozšířit.

Levné půjčky podle Buffetta v současnosti investicím nahrávají. Výhodné podmínky ale nebudou trvat věčně, dodává. „Když půjdou úroky půjček rychle nahoru, aktiva ztratí na hodnotě,“ uvedl k tomu Buffett.

V současnosti motivují k alternativním způsobům ukládání peněz také nízké úroky na bankovních vkladech. Zkušený investor dává stále přednost akciím, možnost investovat do půdy, nemovitostí či dlouhodobých státních obligací ho neláká.

„Akcie už nejsou tak levné, jako před čtyřmi roky během finanční krize a výprodejů na burze. Přesto dostanete za své peníze v porovnání s ostatními investicemi více,“ uvedl Buffett. Dlouhodobé dluhopisy naproti tomu miliardář označil za „nejhloupější investici“. Úroky jsou totiž u nich podle Buffetta mnohem níže než obvykle a pokud vzrostou, investoři přijdou o své výnosy.

Při rozhodování o Heinzu mě nějaký Fed nezajímal

Buffett pro CNBC také poznamenal, že čeká „velmi zajímavý den“, až se ukáže, že Fed mění směr a přestává do americké ekonomiky pumpovat peníze. Podle Buffetta to povede investory ke značnému zbavování se akcií.

Sám proslulý investor ale poznamenal, že při vlastním rozhodování nikdy nebere v potaz dlouhodobé makroekonomické obavy. To se podle něj týká i poslední akvizice – potravinářské firmy Heinz. „Jak se bude chovat Fed, mě při tomto rozhdnutí vůbec nezajímalo,“ podotkl.

Fond Berkshire Hathaway plánuje mít v portfoliu Heinz dlouhodobě, jak poznamenal Buffett minimálně dalších 100 let.
Berkshire Hathaway se v poslední době zaměřuje i na média. Sází ale jen na oblastní noviny a periodika s úzkým zaměřením.