Hříchy Volkswagenu jsou trhům i klientům ukradené

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Ačkoli je německý koncern Volkswagen dalek uspokojivého vysvětlení a nápravy svého skandálního počínání při emisních testech, automobilová branže se patrně z jedné z největších afér ve svých dějinách oklepala.

Obavy o budoucnost evropského automobilového průmyslu zasaženého emisním skandálem Volkswagenu pomalu slábnou. Oborový index akcií kontinentálních značek a dodavatelů pro automobilový byznys zažívá v posledních dnech renesanci.

Sektorový benchmark Stoxx 600 sdružující patnáctku hlavních evropských hráčů v odvětví posílil od konce září už o 12 procent. Sázka na zdecimované oborové akcie se tak prozatím ukázala jako prozíravý investorský tah.

Vývoj akciového automobilového subindexu Stoxx 600

„Prvotní šok, který dopadl na akcie evropských automobilek a jejich dodavatele, již pomalu opadá. Nepotvrdila se totiž myšlenka, která paniku způsobila, a sice že by do skandálu byly zapojeny i další firmy. Za růstem cen akcií evropských automobilek stojí také celkově zlepšený sentiment na akciových trzích, při němž se investoři znovu přiklánějí k rizikovějším titulům,“ uvádí analytik Cyrrusu Jiří Šimara.

Doslova trhákem je samotný Volkswagen, zatímco v okamžicích vrcholící kauzy flirtovaly jeho akcie po pěti letech opět se stoeurovou hranicí, po necelých dvou týdnech inkasují otrlí spekulanti čtvrtinové zisky a akcie wolfsburské automobilky jdou na dračku. Přesto je burzovní hodnota Volkswagenu zhruba o čtvrtinu nižší než před vypuknutím skandálu.

Akcie Volkswagenu

Obdobně se zvedla i další velká německá jména. Akcie výrobce mercedesů Daimleru stejně jako BMW se vrátily na své „předkrizové“ úrovně. V Continental, dvorního dodavatele německých automobilek, burziáni věří dokonce ještě více, jeho akcie jsou o sedm procent dražší než v předvečer přiznání šéfů Volkswagenu. Automobilový sektor jako celek nicméně na své zářijové vrcholy stále ještě kolem osmi procent ztrácí.

Skandál dominantní německé automobilky odstartoval v posledním zářijovém týdnu ničivou vlnu napříč sektorem, když akcie hlavních evropských hráčů v odvětví propadly v průměru takřka o dvacet procent, samotný Volkswagen ztratil dokonce takřka dvojnásobek a hodnota značky jen do konce září klesla o 29 miliard eur.