Obchodníci s ropou plní supertankery. Čekají na lepší časy

tanker

tanker Zdroj: Isaac Wedin, Flickr.com (CC BY 2.0)

Obchodníci s ropou našli nové zajištění proti klesajícím cenám ropy. Ve velkém objednávají obří tankery, které pak zakotví na moři, aby vyčkávali, až budou ceny komodity příznivější a budou moci začít prodávat.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na zdroje z velkých rejdařství, projevují zvýšený zájem o pronájem tankerů firmy Shell, švýcarská Trafigura a také nizozemský Vitol, který se označuje za největšího světového obchodníka s ropou.

Vitol uzavřel smlouvu na pronájem lodi TI Oceania vyrobenou v roce 2002 v loděnicích Daewoo Heavy Industries, která má kapacitu tři miliony barelů, tedy téměř půl miliardy litrů.

Shell se zaměřil na dvojici tankerů plujících pod hongkongskou vlajkou – Xin Run Yang a Xin Tong Yang, které pojmou dohromady ještě o sto milionů litrů více Konečně Trafigura vsadila na Nave Synergy, loď plující pod liberijskou vlajkou.

Tanker za 40 tisíc denně

Za dlouhodobé kontrakty tankerů, které plní roli kotvících zásobáren, platí obchodníci s ropou podle zpráv agentury Reuters 40 tisíc amerických dolarů denně, více než dvakrát méně, než je obvyklá cena.

Celkové objednávky na kapacitu tankerů se pohybují mezi 12-15 miliony barelů. Dosavadní rekord drží rok 2009, kdy se z tankerů kotvících na volném moři vyskladnilo 100 milionů barelů ropy. Také tehdy šlo o formu zajištění proti pádu cen. Před šesti lety se ceny ropy pohybovaly krátkodobě pod 50 dolarů za barel, tedy v obdobném pásmu jako nyní.

Vývoj cen ropy Brent za poslední rok: