PPF si jde pro významný podíl ve streamingové Viaplay, konkurentovi Netflixu

PPF Gate, sídlo finanční skupiny PPF.

PPF Gate, sídlo finanční skupiny PPF. Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Finanční skupina PPF nejspíš významně posílí svou pozici ve skandinávské mediální a streamingové společnosti Viaplay Group, v níž už v současnosti vlastní podíl. Švédská firma se letos dostala do vážných finančních problémů a ty po dohodě s věřiteli řeší rekapitalizací, tedy vydáním nových akcií a odepsáním části dluhů. Díky úpisu by se PPF měla stát společně s francouzskou televizní společností Canal+ jedním ze dvou hlavních akcionářů.

V rámci úpisu by PPF (prostřednictvím PPF Cyprus Management Limited) a Groupe Canal+ měly nabýt každá 29,3procentní podíl. Česká finanční skupina, v jejímž čele stojí investor Jiří Šmejc, je akcionářem Viaplay Group od léta, kdy koupila 6,3procentní podíl. Společnost Canal+, která je součástí koncernu Vivendi, letos na stockholmské burze rovněž nakupovala a postupně získala přibližně 12 procent akcií.

O svém záměru navýšit výrazně podíly již obě společnosti, PPF a Canal+, informovaly úřady dohlížející na hospodářskou soutěž. Informace je dostupná například na webu německého Federálního kartelového úřadu (Bundeskartellamt) či rakouského Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž (Bundeswettbewerbsbehörde).

Skupina PPF své záměry okolo Viaplay nekomentovala. V obou zmíněných zemích Canal+ přímo působí.

PPF má přibližně 15procentní podíl v mediální skupině ProSiebenSat.1 Media SE, která vysílá v německy mluvících zemích. Vedle toho PPF prostřednictvím společnosti CME působí na mediálních trzích v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy. Vlajkovou lodí jsou televize Nova a streamingová platforma Voyo. 

PPF a Canal+ přinesou šest miliard korun

Dohromady by měly PPF a Groupe Canal+ zainvestovat do Viaplay 2,7 miliardy švédských korun (zhruba 6 miliard korun českých). Na každého z investorů vychází polovina. Nové akcie budou moci koupit i ostatní stávající akcionáři. Úmysl získat nové akcie již vyjádřila investiční společnosti Nordea Asset Management, jejíž fondy již nyní patří mezi větší akcionáře.

Samotný plán rekapitalizace, včetně klíčové role PPF a Canal+, správní rada společnosti Viaplay představila již na začátku prosince na webu firmy v sekci pro investory. Celkový objem finanční injekce týkající se vydání nových akcií má činit 4 miliardy švédských korun, v přepočtu bezmála 9 miliard českých korun. Peníze půjdou na pokrytí provozních nákladů a na splacení části dluhů.

V rámci záměru by část akcií firmy měli nabýt i věřitelé včetně těch, kteří dosud vlastnili dluhopisy firmy Viaplay. Část dluhů bude odepsána, případně dojde k prodloužení jejich splatnosti. Pro stávající akcionáře plán znamená, že jejich podíly ve firmě budou prakticky vymázany.

Krok od insolvence

Plán ještě musí schválit valná hromada akcionářů, která se bude konat 10. ledna. Správní rada v této souvislosti varovala, že pokud valná hromada záměr neschválí, může společnost Viaplay zbankrotovat. „Kdybychom nezískali kapitálovou injekci a nedohodli se s bankami a držiteli dluhopisů, nezbylo by ve firmě nic, protože společnost by nebyla schopna dostát svým závazkům,“ řekl nedávno agentuře Bloomberg generální ředitel Jorgen Madsen Lindemann.

I podle analytiků je pro současné akcionáře bolestivý rekapitalizační plán nezbytný. „Bez tohoto plánu by pravděpodobným výsledkem bylo insolvenční řízení,“ sdělil Bloombergu analytik investiční banky Jefferies Giles Thorne.

Aktuální kurz akcií společnosti Viaplay se na stockholmské burze pohybuje okolo 5,20 švédských korun. Od začátku roku se cena propada o 97 procent. Ještě v březnu byla tržní hodnota firmy 22 miliard švédských korun, v současnosti už je pouze 412 milionů. 

Přepálená expanze za covidu

Hospodaření firmy Viaplay, jejíž ambicí bylo stát se hlavním konkurentem Netflixu, se letos propadlo do výrazné ztráty, mimo jiné i kvůli útlumu reklamního trhu a slabšímu zájmu ze strany předplatitelů. Firma mimo jiné přehnala expanzi v období covidové pandemie, když předpokládala, že boom streamingových služeb bude pokračovat i po konci lockdownů. Ve výsledku tak investice do nových trhů nebyly ziskové či se staly ziskovými později, než se původně předpokládalo. Hospodaření firmy neprospěl ani nákup drahých práv na živé sportovní přenosy, včetně těch z anglické Premier League.

Letos v červnu se ve Viaplay vyměnil generální ředitel a management firmy revidoval směrem dolů dlouhodobější výhled hospodaření. Kromě toho firma v rámci úsporných opatření propustila v průběhu letošního roku zhruba 30 procent zaměstnanců. Společnost se chce nyní soustředit na skandinávské trhy a také na Nizozemsko. V minulosti přitom expandovala do Severní Ameriky, Velké Británie, Polska i Pobaltí. Z těchto zemí a regionů chce Viaplay postupně odejít.