Tesla ztratila vládu nad čínským trhem elektromobilů. Překonal ji model Mini EV

Počáteční cena Mini EV je 4200 dolarů.

Počáteční cena Mini EV je 4200 dolarů. Zdroj: SGMW

Jen za druhé loňské pololetí se prodalo téměř 120 tisíc vozů Mini EV.
Model Wuling HongGuang Mini EV se začal prodávat v polovině loňského roku.
Představení modelu Wuling HongGuang Mini EV
Mini EV brzy dorazí na evropský trh pod označením FreZe Nikrob.
5
Fotogalerie

Tesla Elona Muska loni prodala nejvíce elektromobilů na čínském trhu, konkrétně 122 tisíc kusů. Letos mu však dominuje automobilka SGMW s modelem Mini EV. Ačkoli auta obou výrobců nelze prakticky porovnávat, v počtu prodaných kusů už Tesla o první místo v Číně přišla.

Podnik SAIC-GM-Wuling Automobile neboli SGMW vznikl v roce 2012, kdy začaly spolupracovat čínské automobilky SAIC a Wuling s americkou General Motors. SGMW v polovině minulého roku představila nový elektromobil Wuling Hong Guang Mini EV. Na čínském trhu uspěl, jen ve druhé polovině loňského roku se ho prodalo téměř 120 tisíc.

Letos by továrna ve městě Liou-čou měla vyrobit 500 tisíc těchto vozů, kterých se za první tři letošního čtvrtletí prodalo přes devadesát tisíc. Tesla si podle odhadů drží druhou příčku s 69 tisíci prodaných vozidel. Celosvětově americká automobilka prodala v prvním čtvrtletí 184 tisíc aut, meziročně o téměř sto tisíc více.

Vůz Mini EV s cenou 4200 až 5600 dolarů zjevně cílí na zcela jinou společenskou skupinu než Tesla. Nejprodávanější model Tesly 3 lze pořídit od 38 tisíc dolarů, takže nelze mluvit o přímé konkurenci. Mini EV je dostupný čtyřmístný elektromobil vhodný pro pohyb po městě, čemuž odpovídá i dojezd v základní verzi 120 kilometrů.

Čínské uskupení SGMW se svým Mini EV otevřelo nový segment trhu, který se brzy pokusí prosadit v Evropě pod značkou FreZe Nikrob. Na evropský trh přichází pod heslem „nejlevnější elektromobil“. Automobilka také zkusí rozšířit portfolio, na nynějším Šanghajském autosalonu představila model Mini EV ve verzi kabrioletu. 

Úspěch SGMW zaregistrovali také investoři. Hodnota jedné akcie automobilky činila koncem loňského května 0,20 honkongského dolaru, teď už je to kolem 2,10 dolaru. Hodnota akcií automobilky tak za jediný rok vzrostla o téměř tisíc procent.

Pokud se povede SGMW přechod i na další trhy, stane se zřejmě průkopníkem dostupné elektromobility i pro méně majetné skupiny obyvatelstva. Právě cena elektromobilů je zatím jedna z největších překážek pro rozvoj elektromobility.

Navzdory ztrátě vedoucí pozice by Tesla měla mít před sebou úspěšný rok, Čína pro ni bude i letos důležitým trhem. Globálně chce Muskova automobilka prodat přes 850 tisíc elektromobilů, minulý rok poprvé překročila hranici 500 tisíc prodaných vozů.  

Výroba elektromobilů je v posledních měsících ohrožena nedostatkem čipů. Některé automobilky, jako Nissan, Toyota, Ford, ale i zmíněná Tesla, musely omezit výrobu, jelikož bez potřebných dílů nemohly kompletovat vozidla.