Aeroholding letos nepočítá s další finanční pomocí ČSA

Airbus A319 Českých aerolinií

Airbus A319 Českých aerolinií Zdroj: CSA

Český Aeroholding nepočítá s tím, že letos poskytne další finanční injekci Českým aeroliniím, v nichž drží zhruba 19 procent akcií. Prohlásil to předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Letošní ztrátovou zimní sezonu musel Aeroholding sanovat podporou 152 milionů korun.

„Nepočítáme s tím. Myslíme si, že restrukturalizační plán je splnitelný, myslím si, že se plní tak, jak jsme předpokládali. A jestliže to půjde tak, jak to jde, tak nebude nutné žádné prostředky do společnosti dávat,“ řekl Řehoř.

Aeroholding se podle Řehoře shodl s dalšími akcionáři, Travel Servicem a Korean Air, že je třeba prosadit restrukturalizační plán. Především je potřeba, aby se ČSA na úrovni operativního zisku dostaly alespoň na nulu. „Protože jakmile se dostaneme na nulu, tak máme jasný signál, že management ví, co s tou společností chce dělat,“ řekl šéf podniku. „Stále směřujeme k tomu, abychom letos docílili nulu,“ dodal.

Pokud však nastane nějaká událost, kterou vedení aerolinek nedokáže ovlivnit, například další nepokoje na Ukrajině nebo problémy s Ruskem, měli by akcionáři včetně státu dát do firmy další peníze, míní Řehoř.

Nižší ztráta

Jak server E15.cz nedávno informoval, ČSA loni hospodařily se ztrátou 631 milionů korun, což je téměř o třetinu méně než o rok dřív. Tržby se firmě snížily o 6,5 procenta na 9,5 miliardy korun.

Stát v ČSA vlastní prostřednictvím Aeroholdingu zhruba 19 procent akcií, 44 procent má korejská Korean Air a 34 procent soukromá letecká společnost Travel Service. Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.

Bude stávka znamenat konec aerolinek?

Podle Řehoře že stávka, kterou kvůli mzdám hrozí piloti a letušky, není teď řešením. Šéf představenstva ČSA Jozef Sinčák řekl pro pondělní vydání týdeníku Euro, že pokud se 150 pilotů a 200 letušek nedostaví do práce, tak to firmu zastaví. „Ale to zastavení bude znamenat konec ČSA,“ varoval. V ročním plánu je podlě něj pro letošek kladný provozní zisk 36 milionů korun.

Konsolidovaný hrubý provozní zisk Českého Aeroholdingu a Letiště Praha za loňský rok činil 3,5 miliardy korun. „Z toho jasně vidíte, že Český Aeroholding a letiště v podstatě jedno jsou, když se to zkonsoliduje dohromady,“ podotkl. „Tři a půl miliardy si myslím, že je poměrně přijatelný zisk,“ řekl. Zhruba za 14 dní však společnost podle Řehoře zveřejní informace o ztrátě asi půl miliardy korun, a to hlavně kvůli odpisu majetku za dvě miliardy korun.

Za rok 2013 vykázala skupina Český Aeroholding konsolidovaný hrubý provozní zisk 2,2 miliardy korun při tržbách 16,3 miliardy. Mezi jeho dceřiné společnosti patří vedle Letiště Praha také Czech Airlines Technics poskytující služby v oblasti technické údržby letadel a Czech Airlines Handling zajišťující pozemní odbavení letadel a cestujících.

Půlmiliardová dividenda

Řehoř také potvrdil, že firma vyplatí dividendu půl miliardy korun. V následujících pěti letech chce vyplácet na dividendě 20 procent z čistého zisku. Hlavním důvodem podle něj je, že letiště potřebuje dostat zahraniční pasažéry do Prahy. Proto jednal s ministrem financí Andrejem Babišem o tom, aby tyto peníze přesunul do rozpočtu ministestva pro místní rozvoj, odkud by je měla získat agentura pro podporu cestovního ruchu CzechTourism. CzechTourism by pak mohl propagovat více Prahu a Česko v zahraničí.