Autobusoví dopravci se přetahují o cestující, chystají masivní investice do nových vozů

Autobusy firmy Arriva

Autobusy firmy Arriva Zdroj: Arriva

Autobusy RegioJet
Autobusy firmy Arriva
Autobusy firmy Arriva
Autobusy společnosti Krodos Bus
5
Fotogalerie

Souboj o cestující na českém trhu vyjde velké autobusové dopravce draho. Především do nových autobusů, ale také do modernizace či údržby, letos investují až miliardy korun. Nakoupí za ně desítky až stovky autobusů. Provozovatelé tvrdí, že investice jsou vyšší než v předchozích letech, konkrétní čísla z minulosti ale neuvedli.

K nejvíce utrácejícím se řadí jeden z největších autobusových dopravců v Česku Arriva. „Letos budeme investovat dvě miliardy korun,“ řekl deníku E15 šéf tuzemské skupiny Arriva Transport Daniel Adamka.

Většinu peněz, více než 1,4 miliardy, firma utratí, aby mohla letos v červnu vystřídat ČSAD autobusy Plzeň v zajišťování kompletní regionální autobusové dopravy v Plzeňském kraji.

„Peníze půjdou převážně do 320 nových vozidel,“ dodal Adamka. Loni v březnu Arriva podepsala s krajem desetiletý kontrakt za sedm miliard korun. Dalších šedesát autobusů firma potřebuje pro zakázku ve Zlínském kraji.

„Sedmdesát procent investic financujeme úvěrem od mateřské společnosti Deutsche Bahn, zbytek jde z našich zdrojů,“ podotkl Adamka. Hospodářské výsledky firmy za loňský rok zatím nejsou uzavřeny, podle Adamky se údajný zisk pohybuje v řádu jednotek procent ze 4,5miliardového obratu.

RegioJet Radima Jančury vydá řádově nižší stamiliony korun. „Počítáme s masivní investicí do modernizace autobusové flotily v rozsahu dvou set až dvou set padesáti milionů korun. Stejně jako dosud ji financujeme prostřednictvím finančního leasingu,“ uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

„První nové autobusy nasadíme do provozu již v následujících týdnech,“ doplnil s tím, že za loňský rok skončila autobusová doprava v zisku.

Krajské volby 2020 v Plzeňském kraji >>>

Dopravní holding Z-Group, do kterého patří například dopravci ČSAD nebo Krodos Bus, investoval do obnovy autobusů za poslední tři roky přes 1,3 miliardy korun.

„Prakticky všechny z našich společností budou i letos investovat do obnovy vozového parku, pořízení nových autobusů a do modernizace infrastruktury,“ sdělil mluvčí Z-Group Miroslav Slaný.

„Výše investic se bude odvíjet od výsledků soutěží krajů a měst,“ dodal. Čtrnáct nových autobusů na zkapalněný zemní plyn pořídí například ČSAD Vsetín, Krodos Bus koupí asi 25 nových vozidel.