Balíček z Alzy přiveze řidič Liftaga. Firmy propojily svá data

Vyhodnocení datové analýzy

Vyhodnocení datové analýzy Zdroj: archiv E15

Zápce Alzy a Liftaga s primátorem Hřibem
Zakladatel alternativní taxislužby Liftago  Ondřej Krátký
3
Fotogalerie

Liftago a Alza.cz spojily svá přepravní data. Výsledkem spolupráce je nový koncept přepravy lidí i zásilek, který má ulevit dopravě v Praze. Ve vozech taxi totiž budou zároveň cestovat jak lidé, tak zásilky. Projekt podporuje i Institut plánování a rozvoje hlavního města.

 

Volné kapacity řidičů Liftaga se mimo špičku kryjí s poptávkou klientů Alzy pro doručování zásilek, vyplývá z první analýzy dat obou firem. V době dopravní špičky navíc mohou taxikáři stejným směrem odvézt zásilky i pasažéry naráz. Trend sdílení vozů lidmi a zásilkami Liftago už odstartovalo spoluprací se Zásilkovnou, nyní chce synergii ještě více rozšířit plánovanou spoluprací s internetovým obchodem Alza.cz.

 „V současnosti je situace taková, že jak e-commerce, tak samotné taxislužby kvůli nárůstu zakázek přidávají do ulic víc a víc aut, která nejsou po celou dobu plně vytížená. Spolupráce se Zásilkovnou nám umožnila vytvořit možnost pro zásilky, přes které může kapacitu taxikářů využívat jakýkoliv e-commerce hráč ve všech městech, kde Liftago působí. Právě analýza poptávky Liftaga a Alzy totiž naznačuje, že taxikáři naší platformy mohou odbavit velkou část zásilek e-commerce nebo zredukovat potřebné množství kurýrů v ulicích,” uvedl Ondřej Krátký, ředitel a zakladatel Liftaga.

V dopravně nejzatíženějších částech Prahy podle analýza dat až v 85 procentech případů jede ve stejnou dobu a stejným směrem taxikář Liftaga i kurýr s balíčkem Alzy.„Při provozu města vznikají data, která je možné anonymizovaně využívat ke zlepšení situace, v tomto případě té dopravní. Sdílení dat jednoznačně podporuji, je podstatou moderních smart cities,” řekl primátor Zdeněk Hřib k vyhodnoceným datům.

„První reakce jednotlivců i firem ke sdílení dat je opatrná. Člověk vždy přemýšlí, než je dá z ruky, ale hodnota, kterou lze vytěžit, je mnohem větší,“ okomentoval spolupráci místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk s tím, že technologická řešení tohoto typu mohou pomoci rovnoměně distribuovat. Sdílení přepravní kapacity taxikářů tak může výrazně ulevit městské dopravě, která je aktuálně přetížená a neefektivní, benefity má ale i pro samotné přepravce.

„Čtyři kurýry či taxikáře může nahradit jeden přepravce, který během dopoledne na své trase rozveze deset e-commerce zásilek, pět pasažérů, tři obědy a jde po pár hodinách domů, protože má vyděláno. Poptávku, která není vhodná pro auto, předáme kurýrům na kolech a tak dále. De facto z taxislužby děláme přepravce všeho a prvního investora do budoucnosti autonomních aut,” doplnil svou vizi Krátký.