Taxikáři s dispečinkem přicházejí o byznys. Digitální platformy jim berou firemní klienty

taxi

taxi Zdroj: profimedia.cz

Taxi Praha
Zakladatel alternativní taxislužby Liftago  Ondřej Krátký
3
Fotogalerie

Souboj o zákazníky především na pražském taxikářském trhu bude mít brzy nejspíš jasného vítěze. Dopravní platformy fungující nejčastěji v jednoduchých mobilních aplikacích získávají na svou stranu nejen jednotlivé zákazníky, ale stále častěji i firemní klientelu. Klasické taxislužby nedokáží internetovým platformám konkurovat zejména rychlostí přistavení vozu, a tak například Liftago obstarává dopravu pro tisícovky klientů z řad korporací i menších firem.

"Ve výběrových řízení hraje čím dál větší váhu dojezdový čas, administrativní náročnost a spolehlivost, kde klasické taxislužby nejsou schopny dodržovat nasmlouvané standardy,“ tvrdí spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. To potvrzuje i Jana Malá, která taxi kvůli pracovním povinnostem využívá pravidelně: "S platformou mám přistavený vůz do pěti minut a přes dispečink klasické taxislužby to mnohdy trvá přes půl hodiny, což je velký rozdíl."

Využívání taxislužeb je přitom kvůli času na parkování stále častější způsob přepravy. „Liftago poskytuje i kurýrní služby, firmy tedy kromě osobní přepravy mohou využívat i přepravu zásilek a důležitých dokumentů u jednoho poskytovatele," vysvětluje Krátký důvody nárůstu firemní klientely. Firma se s těmito službami rozrostla mezi tisícovku velkých i malých společností v osmi městech po republice. „Meziroční nárůst firemní klientely činí sto procent, jak v jízdách, tak finančně,“ dodal Krátký. Velmi často se totiž stává, že ačkoliv společnost začne s malým počtem jízd, postupně je navyšuje, až má na platformě kompletně celou přepravu nejen osob, ale právě i zásilek a dokumentů.

Jedním z důvodů, proč možná zůstanou klasické taxislužby poraženy, je také ztráta pracovníků. „Platformy přetahují řidiče na svou stranu, protože nevyžadují mnohatisícový poplatek za připojení k dispečinku. Poplatek pro provozovatele aplikace se odvádí jen z realizované jízdy. Pro řidiče taxi to představuje významnou úsporu,“ řekl E15.cz taxikář Vít Krátký, který má zkušenosti s oběma verzemi spolupráce.

"Internetové aplikace využívá v souběhu s dispečinkem zhruba dvacet procent profesionálních taxikářů a jejich podíl bude zřejmě růst. Jak se generace obměňuje, tak vše směřuje k aplikacím, které ovšem využíváme i my. Problém je v tom, že zde jezdí nekoncesovaní řidiči z Ruska a Kazachtánu, jejichž služeb využívá zejména Uber," uvedl majitel AAA Taxi Jiří Kvasnička.

Podle ochránců spotřebitelů je ale konkurence obou variant služeb ku prospěchu spotřebitele a dokáží vedle sebe bez problémů fungovat. "Od nástupu platforem zůstává cena nižší, aniž by to bylo na úkor rychlosti přistavení vozu či kvalitativních parametrů. Dochází nicméně k postupnému strukturování trhu. Například některé klasické taxislužby dokáží nastavením nízké ceny za ujetý kilometr v nočních hodinách cenově konkurovat jinak levnějším dopravním platformám, byť je to za cenu mnohem delšího čekání na přistavení vozu,“ popsal Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra.

Ze srovnávacího testu jízd taxislužeb a dopravních platforem, který na jaře uspořádalo Spotřebitelské fórum, vyplynulo, že nejrychlejší služba je Uber POP, nejlevněji se po Praze jezdí s Boltem (Taxify). „Nejlevnější klasické taxislužby dokáží být v nočních hodinách vůči dopravním platformám cenově konkurenceschopné, je to ale za cenu mnohem delšího čekání na přistavení vozidla,“ zhodnotil Kruliš.

Test se zaměřil na šest služeb v souběžně probíhajících jízdách, které umožňují srovnání při totožné dopravní situaci a poptávce. Testovaly se služby Uber POP, Bolt (Taxify), Liftago, AAA Taxi Praha, Profi Taxi a Nejlevnější taxi. Celkem se uskutečnily jízdy na čtyřech trasách a to jak v době odpolední dopravní špičky, tak v době nárůstu poptávky po dopravní službě taxi v noční době po ukončení provozu metra.