„Předpokládáme, že Čína díky silnému hospodářskému růstu a snazšímu přístupu lidí k letecké dopravě poroste každý rok o skoro sedm procent,“ uvedl viceprezident pro marketing Randy Tinseth. „Čína je pro Boeing klíčovým trhem,“ dodal.
Boeing předpokládá, že největší zájem bude o letadla s jednou uličkou jako jeho model 737 či konkurenční Airbusy A320, americká firma předpokládá prodej 3900 nových letadel. Již brzy by z toho koláče mohl ukrojit právě vyvíjený domácí Comac ARJ21 a hlavně větší Comac C919, který by na trh měl dorazit za tři roky.
Díky každoročnímu růstu na mezikontinentálních letech o 7,2 procenta ale stoupne i poptávka po dálkových letounech. Boeing věří, že za dvacet let se jich v Číně prodá 1440.
„Aby mohli soupeřit na mezinárodním trhu dálkových letů, snaží se naši čínští zákazníci o rozšíření své sítě a posílení kapacit,“ uvedl Tinseth. Čínské aerolinky rozšiřují nabídku spojů na všechny kontinenty snad s výjimkou Jižní Ameriky.
Za dvacet let se prodá 35 tisíc letadel
Rozvoji mezinárodní dopravy z Číny by mohlo pomoct zrušení monopolu na některých mezinárodních trasách, kterým Peking ochraňuje státní aerolinky Air China. „Probíhá vážná debata o zrušení zákazu (pro ostatní aerolinky),“ prohlásil nedávno Wej Chou, šéf Hainan Airlines. Ty by patřily k řadě firem, které by z liberalizace trhu profitovaly. Poptávku rostoucích čínských regionálních metropolí se ale chystají ukojit i evropští a američtí dopravci. Například Biritish Airways připravují otevření linky z Londýna do Čcheng-tu, aktivní je v Číně i Finnair.
Po celém světě se podle Boeingu za příštích dvacet let prodá 35 tisíc letadel v hodnotě 4,8 bilionu dolarů. Čína z celkové poptávky zaujme 16 procent.