Boeing má dnes po třech letech odkladů doručit první Dreamliner

Boeing doručí první letoun 787 Dreamliner japonské společnosti All Nippon Airways (ANA). Letadlo mělo být předáno už v roce 2008, jeho odevzdání však zdržela série technických problémů. Šlo například o požár na palubě během testovacích letů v listopadu minulého roku.

Boeing doručí první letoun 787 Dreamliner japonské společnosti All Nippon Airways (ANA). Letadlo mělo být předáno už v roce 2008, jeho odevzdání však zdržela série technických problémů. Šlo například o požár na palubě během testovacích letů v listopadu minulého roku. Zdroj: CTK/AP

Boeing má dnes doručit první letoun 787 Dreamliner japonské společnosti All Nippon Airways (ANA). Letadlo mělo být předáno už v roce 2008, jeho odevzdání však zdržela série technických problémů. Šlo například o požár na palubě během testovacích letů v listopadu minulého roku.

Firma na dnešek naplánovala oslavu v montážním závodě v Everettu ve státě Washington. Do Japonska se má letoun vydat v úterý, ve středu by měl přistát v Tokiu. „Dreamliner bude hrát důležitou roli ve strategii naší mezinárodní expanze, kterou usilujeme stát se jedničkou mezi asijskými aeroliniemi,“ řekl nedávno šéf ANA Šiničiro Ito.

Letoun je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Stroj má také nabídnout vyšší komfort pasažérům – například větší okna a kvalitnější vzduch.

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995, kdy začal létat model 777. Ve vývoji byl od roku 2003, Boeing musel sedmkrát odložit jeho první dodávku. List Seattle Times napsal, že náklady na program se kvůli zdržením vyšplhaly na 32 miliard dolarů. Odborníci si tak kladou otázku kdy, a zda vůbec, si na sebe nové letadlo dokáže vydělat.

Poslední přípravy nových DreamlinerůPoslední přípravy nových Dreamlinerů | CTK/AP

Společnost zatím získala na nový stroj 821 objednávek, z toho ANA si objednala 55 těchto letadel. V současnosti Boeing vyrábí tato letadla rychlostí 2,5 stroje měsíčně. Od roku 2013 jich však chce každý měsíc smontovat deset.