Boj o peníze na dopravní stavby pokračuje

Před rokem byla otevřena část Pražského okruhu
mezi Modleticemi a Slivencem, jež spojila dálnice D1 a D5.

Před rokem byla otevřena část Pražského okruhu mezi Modleticemi a Slivencem, jež spojila dálnice D1 a D5. Zdroj: Sedmicka, Petr Topic

Stavební firmy závislé na státních penězovodech stále nemají jasno, jak velké hladovění je příští rok čeká. V podobné nejistotě žijí i řidiči, které trápí neutěšený stav českých silnic. Vláda si podle očekávání včera vzala oddechový čas a odložila boj o státní rozpočet, k jehož nejspornějším bodům patří kapitola Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zatím je pro fond schválen státní příspěvek 37 miliard, tedy o čtyři miliardy více než letos. Oproti rozpočtovým výhledům z loňska, podle kterých fond dělá plán investic, je to ale o deset miliard méně.

Ministr dopravy Pavel Dobeš proto žádá navíc alespoň 8,8 miliardy korun, které by měly stačit pro záchranu peněz z evropských fondů. „V součtu nám u Evropské unie pro další roky leží 36 miliard, o které zatím přicházíme, pokud ministerstvo financí nezmění svůj přístup k rozpočtu na rok 2012,“ uvedl Dobeš. Národní peníze potřebuje na spolufinancování peněz z Bruselu.

Podle ministra nízký rozpočet povede k výraznému omezení staveb na silnicích i železnici. Na černém seznamu jsou například obchvaty Českých Budějovic, Prahy a Brna nebo koridory do Plzně a Českých Budějovic. Peníze by nebyly ani na dokončení několika kilometrů dálnice do Hradce Králové, kde se stát letos po 15 letech sporů dohodl na směně pozemků se statkářkou Ludmilou Havránkovou. „Budu o tom jednat s premiérem a pevně doufám, že během dvou tří týdnů najdeme společné stanovisko,“ řekl včera deníku E15 ministr Pavel Dobeš.

Kolegům ve vládě přednesl rovněž kompromisní návrh financování vlakové dopravy, podle něhož by se dotace snížily o 450 milionů místo o navrhovaných 800 milionů.

Když nedostane fond dopravy víc:

Nezahájí se nebo zpomalí výstavba:
D11 Osičky–Hradec Králové I/49 Malenovice–Otrokovice I/42 tunely Dobrovského B a Dobrovského–Svitavská radiála D47 Bohumín – st. hr., I/67 Skřečoň–Bohumín obchvat I/56 Ostrava – Prodloužená Místecká II. stavba
Štěrboholská a Vysočanská radiála v Praze Severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi

Zastaví se příprava: Pražský okruh Běchovice – D1
obchvat Českých Budějovic – D3
rychlostní komunikace Opatovice–Mohelnice R35
dostavba III. železničního koridoru (Plzeň–Praha–státní hranice ČR/SR)
dostavba IV. železničního koridoru (Praha–České Budějovice)